”Vem är din målgrupp?”.
Jag fick frågan när jag var en 16-årig mediestudent, och den har förföljt mig ända sedan dess. Oavsett om jag gör videor på Youtube eller skriver för Nollnitton måste jag klura ut vem det är jag skriver för, vem som är intresserad av vad jag har att förmedla. Hur gammal hen är, hur hen lever, tycker och tänker. En video eller en text utan en målgrupp, som inte riktar sig mot någon alls, är fullkomligt poänglös. Anledningen till att jag tar upp detta är för att Wii U, Nintendos allra senaste spelkonsol, inte har en målgrupp. Den hade en, men den har dessvärre gått förlorad.
Med Wii U ville Nintendo tilltala en mer hängiven publik, en publik som spelar AAA-titlar på regelbunden basis – det vill säga ”hardcorepubliken”. Så när stora tredjepartsutvecklare drog sig ur sina samarbeten med Nintendo stod konsolen plötsligt utan de spel som maskinen från början var tänkt att erbjuda. Och hur lockande ett Zelda- eller Mario-spel i HD-kvalitet än må vara är det antagligen inte tillräckligt för att Wii U ens ska bli hälften så populär som den hutlöst framgångsrika Nintendo Wii:n.
Nintendo är så upptagna med att komma på nästa nya gimmick att de helt förtränger hur de ska använda den i sina spel, och just nu är gimmicken det enda som kan rädda Wii U. Nintendo måste visa upp spel som är omöjliga, eller åtminstone tråkigare, att spela på någonting annat än deras maskin.
Nästan lika länge som Wii U har existerat har folk efterfrågat ett nytt Fatal Frame-spel till konsolen. Jag själv inräknad. Att använda handkontrollens kamera och touchskärm är klippt och skuret för spelets koncept – att bekämpa spöken genom att plåta ihjäl dem. Så när Nintendo och Tecmo gick ut med nyheten att Fatal Frame till Wii U är på väg utbrast internet i ett kollektivt ”äntligen!”. Det är ett litet steg, men det kan vara det första mot flera nya spel som kommer att skaka liv i maskinen.