Marcus Lindner har gått hela vägen från ”golvet” till att numera vara tillförordnad HR-chef för Ikea Örebro. Ett varuhus med ungefär 220 medarbetare och 1,6 miljoner besökare varje år. Vi slog en signal till honom för att pejla hur det är att arbeta på ett av Sveriges största företag, och hur man gör för att göra karriär inom det.
Vad innebär det att du är tillförordnad HR-chef?
– Min ordinarie tjänst är ställföreträdande HR-chef, men nu är vår ordinarie personalchef Petter föräldraledig och då är jag hans stand in. Det betyder bland annat att jag tar hans plats i varuhusets ledningsgrupp tills han är tillbaka.
Hur hamnade på din nuvarande position?
– Jag har jobbat i varuhuset med sälj, att matcha våra produkter och lösningar mot våra kunders behov. Jag var företagssäljare i sju år. För några år sedan fick jag upp ögonen för arbetsrätts- och arbetsmiljöfrågor och började engagera mig i fackliga frågor. Det var egentligen så jag kom in på HR och insåg att jag ville jobba med det. I oktober 2011 sökte jag en tjänst som personalman och till min stora glädje fick jag den.
Vad gör en personalman?
– Som personalman arbetar man med personalfrågor och har hand om personalfrågor av alla tänkbara slag. Efter ett tag började jag och min chef tala om att jag förutom att vara personalman även skulle bli ställföreträdande HR-chef – för att kunna kliva in när det behövs, och för att jag ska kunna ta nästa steg och själv bli HR-chef i framtiden.
Är det vanligt att ni rekryterar internt på Ikea?
– Vi rekryterar både internt och externt. Organisationen mår ju bra av blandningen – kunskap och erfarenhet i kombination med nya medarbetare med fräscha tankar och idéer. Men vi tror jättemycket på de medarbetare vi har hos oss, vi tror på internrekrytering och på att utveckla vår egen personal. Många gånger kanske man kommer in på Ikea precis som jag: jobbar extra samtidigt som man studerar. Då får man chansen att känna efter – vad står Ikea för, passar det här företaget mig?
Jag har fått uppfattningen att det finns goda karriärmöjligheter för anställda inom företaget.
– Ja det gör ju det, vi är ett företag som har förmånen att ha verksamhet i många länder runt om i världen. Idag finns det över 300 Ikeavaruhus och vi växer hela tiden. Dessutom har vi all verksamhet utöver varuhusen såsom logistik, design- och produktutveckling, distribution, IT och kommunikation. Så för den som vill finns det möjlighet både att utvecklas och göra karriär inom företaget.