Max Jander är ett välbekant ansikte för många i Örebro, med sin långa bakgrund i klädbutiksbranschen. Sedan slutet av 2010 bor han i Stockholm, och vi hookade upp för att ta reda på vad han gör nuförtiden.
Varför flyttade du från Örebro?
– Det var för att börja jobba för Nudie Jeans, ett Göteborgsbaserat jeansmärke med ett litet kontor i Stockholm. Jag skötte distributionen och försäljningen till Mellansverige och Norrland, och efter ett år fick jag även hand om Finlandsmarknaden.
Låter som att det blev mycket resande.
– Jag reste konstant. Ett tag övervägde jag att inte ha någon lägenhet eftersom jag var borta så mycket att jag lika gärna kunde bo på hotell när jag kom tillbaka till stan.
Slitigt. Var det därför du bytte jobb?
– Ja, efter tre år hade jag tröttnat ganska kraftigt på allt resande och då var det bättre att lämna istället för att tappa gnistan. Sarva och Denim Demon dök upp och kändes som ett sjukt spännande projekt. Efter att ha tagit lite semester hoppade jag på det och har arbetat där sedan i somras.
Vad var det som lockade?
– Med Sarva är det just det här med att tillverka jeans i Sverige, något som inte har gjorts ordentligt sedan 1970-talet. Visst, några har tillverkat så kallade ”oneoffs” – typ sytt upp trettio par i taget – men Sarva vill starta upp produktionen och få en hel produktionslina här. Sen tyckte jag att hela konceptet med jeans och funktionskläder kändes otroligt intressant. Det har hänt sjukt mycket med funktionskläder de senaste åren – men på jeans har det inte hänt så mycket på 150 år. Funktionskläder behöver inte vara så fula som de har varit tidigare och att få in dem i det tänk och det uttryck som vi har är spännande. Sen är personerna bakom varumärket också bra. Anton som designar och är en av grundarna är otroligt duktig på passform och har en historia inom funktionsgrejer. Och Marthyn Inghamn har 25 års erfarenhet från Levi’s. Att få vara med från början tycker jag är spännande.
Så hur har det varit sedan dess?
– Det har varit väldigt intressant. Mina åsikter betyder mycket och jag får vara med och påverka. När jag kom in var det precis dags att leverera de första Sarvagrejerna men det är nu det går ut ordentligt.
Sarva är premiumprodukter, tycker jag mig se på priset.
– Priset blir lite högre eftersom vi tillverkar i Sverige. Det är mycket dyrare att tillverka här än i till exempel Portugal, Turkiet och Kina, men vi har valt att lägga oss på ett så förmånligt pris som möjligt istället för att maximera vinsten. Vi vill få igång det så att vi kan anställa fler på fabriken vi arbetar med, och har redan gått från fyra till åtta sömmerskor. Denim Demon är vårt andra ben och är helt enkelt schyssta jeans och toppar, men inte svensktillverkade.
Svensktillverkat klingar ju fint, men hur funkar det rent praktiskt?
– Sarva sys i Sverige. Men det finns inga kommersiella vävstolar här så vi importerar tygerna. Vi jobbar med tyger från ett litet familjeägt väveri i Italien som väver med ekologisk bomull. Och vi samarbetar även med de bästa leverantörerna från Japan – man kan ju inte göra jeans utan att arbeta med japansk denim.
Är Sverigeproduktion en bra grej marknadsföringsmässigt?
– Att vi tillverkar jeansen i Sverige är definitivt en selling point, inte minst utomlands. Vi visar det på små sätt: med labels där det står ”Made in Sweden”, att vissa sömmar är sydda som svenska flaggan, och med läderpatchar gjorda av renskinn. Sarva är förresten sydsamiska för ”treårig okastrerad rentjur”.
Hur ofta är du i Örebro nu för tiden?
– Inte så himla mycket. Jag försöker åka hem till mamma och pappa ibland och hälsa på. Nästa gång blir när jag ska till Kennedies på Marieberg, leverera Sarva och berätta lite om varumärket för dem. Men jag försöker åka hem någon gång varannan månad och säga hej i alla fall.