I december hölls Musikhjälpen återigen i en svensk stad nära eller långt borta. Senast det begav sig såddes det första fröet till en helt ny öl.
Har du missat evenemanget så handlar det i regel om att några personer stänger in sig i en glasbur och sänder radio i en vecka i streck. Under den här veckan försöker man på alla sätt och vis samla in så mycket pengar man kan till något gott ändamål.
En av de auktioner som hölls till förmån för Musikhjälpen nu senast var möjligheten att brygga öl tillsammans med Frequency beer works utanför Stockholm. Det vinnande gänget från Göteborg har blivit så nöjda med resultatet att de fått blodad tand och planerar att göra om alltihop till årets Musikhjälpen.
– Alla verkar vilja ha det så att vi gör det till ett årligt återkommande event, säger Mattias Hammenlind till sajten Beernews.se.
Ölet de bryggt kallar de för ”Smash the pastryarchy” och är enligt reklamen en ”old-style imperial porter tribute”. Det hade premiär på Ölrepubliken i Göteborg den 8 april och samma ställe har deklarerat att man kommer att skänka 30 kronor per såld liter till Musikhjälpen.
Så har du vägarna förbi Göteborg kan du göra en god sak i dubbel bemärkelse och beställa in en ”Smash the pastryarchy” på Ölrepubliken.