Stopp för biljettköp ombord på SJ:s tåg


Posted 2015-11-23 in Leva & Bo, Näringsliv

Snart blir det en dyr historia att i förväg glömma att köpa biljett till SJ:s avgångar. Från och med den 12 december tar SJ bort möjligheten att köpa biljett ombord av tågvärden.

 

Idag säljs endast 0,6 procent av alla biljetter ombord på tågen, medan 83,5 procent köper biljetten i någon av SJ:s digitala kanaler. Därför väljer nu SJ att dra in möjligheten att köpa sin färdbiljett ombord. Istället hänvisar de resenärerna till appen Min resa, webbsidan mobil.sj.se eller SJ:s kundtjänst. Under en övergångsperiod uppger SJ att de kommer att ha en generös hållning till de resenärer som behöver hjälp att köpa sin biljett digitalt.

– I övergångsperioden, med start i november, hjälper vi de kunder som saknar biljett ombord att själva köpa biljetten via mobilen eller genom att ringa upp vår kundtjänst, säger Thomas Silbersky, som är försäljnings- och marknadsdirektör på SJ.

Saknas giltig biljett tar SJ fortsättningsvis ut en avgift på 1 200 kronor.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.