Örebro SK kan se tillbaka på en av klubbens bästa vårsäsonger någonsin. En tredjeplats i tabellen och 25 gjorda mål innebär att endast Malmö FF och rivalen IFK Norrköping presterat bättre i årets allsvenska. Detta trots att spelet haltat stundtals. Det finns med andra ord ännu mer att plocka ut ur ÖSK denna säsong.
Det är semestertider när jag kliver in på ÖSK-kansliet under den västra läktaren på Behrn Arena. Klubbens vd och klubbchef Simon Åström tar emot och vi slår oss ned i ett konferensrum och jag börjar med att gratulera honom till en fin vårsäsong.
– Tack, vi är nöjda med vårsäsongen som inneburit ett tangerat klubbrekord. Det har skapat en större ro i hela organisationen och det känns kul att vi kunnat bjuda örebroarna på en fin vår.
Resultaten är ofta A och O i elitidrott men Simon poängterar att det trots det finns mycket att jobba med rent sportsligt.
– Vi är nöjda med resultaten men inte med alla prestationer. Vi har haft bra perioder i matcher men också perioder där prestationerna varit sämre. Vi vill få en stabil jämnhet och där har vi lite att jobba på under EM-uppehållet.
Det har onekligen hänt saker med ÖSK sedan Simon klev in i klubben 2014. Den tidigare kritiken mot en stängd klubb utan insyn har förbytts i en öppenhet och i takt med framgångarna på planen har det återigen börjat pratas fotboll runt om i staden.
– Vi har sett vad vi brukar kalla för en varumärkesförflyttning och vi har arbetat aktivt för att bli en öppnare och mer ödmjuk klubb. Vi öppnade upp för tvkameror som följde oss under våren. Det var inte helt lätt alla gånger men vi tror att det är värt det.
Det nya ÖSK ska vara tillgängliga så långt det är möjligt, enligt Simon. Men det är en balansgång för alla inblandade och det finns inga glasklara regler.
– Vad är okej och var drar man gränsen? Vi ska vara fullt transparenta men det innebär också att vi hamnar i konstiga situationer ibland. Vi ska aldrig snacka skit utåt men vi kan alltid säga något mer än bara ”inga kommentarer”. Kan vi förklara varför vi inte kan uttala oss om detaljer så är det bättre än att inte säga någonting. Det kan vara jobbigt att släppa media och supportrar så nära inpå men vi kommer att tjäna på det i längden. Det kommer att innebära att vi trampar snett ibland men då får vi lära oss av det.
Publikmässigt har ÖSK sett ett uppsving under våren. Efter de inledande hemmamatcherna ligger publiksnittet på drygt 9 300 åskådare.
– Vi satte ett mål internt på 10 000 åskådare i snitt per match. Men den fantastiska publik vi haft nu har gett massor med energi till laget. Visst har vi mött flera storlag som gett oss draghjälp men vi kan också se att fler örebroare varit på plats i år. En anledning är förstås att det gått bra rent sportsligt, men vi vill nå ännu fler som vill stötta laget och uppleva fotboll live.
När Simon Åström tillträdde som vd för ÖSK Fotboll var ett av målen att utveckla fler mötesplatser på arenan, något man också gjort, men Simon tillstår att det finns mer att göra på det området.
– Det har inte gått så fort fram som vi hade önskat men numera har vi supporterområdet bakom Västra stå som är en viktig samlingsplats. Vi har utvecklat matalternativen på arenan, skapat pubhyllan där man kan ta sig något lätt att äta och dricka och njuta av matchen. Vi vill utveckla arrangemangen ytterligare men behöver bättre lokaler. Det finns planer på att bygga om den södra läktaren vilket kan ge ytterligare mötesplatser, bland annat för sponsorer.
Simon berättar att ÖSK genomför enkäter två gånger per år. Den första för året har genomförts under våren och visar att betyget för arrangemangen har ökat.
– Det finns fortfarande en del problem med bland annat kötider som vi behöver arbeta vidare med, avslutar han.