För knappt ett år sedan formulerade ÖSK:s styrelse en ny långsiktig vision: ”Att inför en fullsatt arena spela en attraktiv fotboll och löpande ta Allsvenska medaljer och kvalificera oss för Europaspel”. Visionen uttrycker partners, supportrars och den egna önskan att göra ÖSK till ett stabilt topplag.
– Det var den offensiva satsningen som fick mig att ta vd-uppdraget, säger Simon Åström, vd för ÖSK Elitfotboll AB, i ett pressmeddelande.
För att visionen ska bli verklighet krävs enligt Simon Åström en stark ekonomi och en kraftig omsättningsökning. Alla analyser av svensk och europeisk fotboll visar på ett starkt samband mellan omsättning och sportslig framgång. Lag med begränsad omsättning kan ett enstaka år kriga om medaljer, men kommer aldrig att bli ett stabilt topplag.
– Från dag ett som vd för ÖSK har jag haft huvudfokus på att öka omsättningen och långsiktigt stärka vår ekonomi. Idag tar vi ett viktigt steg i den processen. Vi har slutit ett långsiktigt samarbetsavtal med Lagardère Sports om all vår sponsor- och rättighetsförsäljning. Ett samarbete som ska öka våra intäkter och därmed våra möjligheter att nå den sportsliga framgång vill alla önskar, berättar Simon Åström.
Lagardère Sports är en världsledande aktör inom sport och underhållning. Man samarbetar med många klubbar i bland annat Premier League, Ligue 1 och Bundesliga. Lagardère Sports driver också ett antal arenor, exempelvis Commerzbank Arena i Frankfurt, Imtech Arena i Hamburg, Arena Castelao Fortaleza i Brasilien och Friends Arena i Solna.
Företagets affärsidé bygger på att samarbeta med klubbar som man ser en tillväxtpotential i. Den första allsvenska klubben man tog över sponsor- och rättighetsförsäljningen i var AIK. Nu går även ÖSK in i ett sådant samarbete, något som enligt Simon Åström kommer att gynna både ÖSK och partners. I praktiken innebär samarbetet att Lagardère Sports kommer att ta över ÖSK:s sponsorrättigheter och hantera den del av ÖSK:s sponsorförsäljning som sker till företag. De kommer att rekrytera nya säljare som ska sitta på ÖSK:s kontor och arbeta med den lokala marknaden. Dessa säljare kommer att arbeta ”under ÖSK-flagg” med vd som huvudansvarig och vara en naturlig del av ÖSK:s organisation.
– Vi kommer naturligtvis fortsätta äga och utveckla vårt partnernätverk, och även om det blir en ny kontaktperson framåt så kommer du löpande träffa mig och mina ÖSK-kollegor på alla våra nätverksträffar och matcher, säger Simon Åström.
Förhoppningen är att ÖSK, genom Lagardère Sports nätverk av säljare, kommer att hitta nya partners på både nationell och internationell nivå och få hjälp att utveckla sitt erbjudande och öka värdeskapandet för klubbens partners.
– De ekonomiska resurser man garanterar oss kommer att öka förutsättningarna för ÖSK. Med sportsliga framgångar följer ett ökat intresse och en ökad exponering i media, något som är bra för våra partners, avslutar Simon Åström.