Gör plats i kalendern för 6-8 september 2019
Malmö har sitt Falafel-VM, Göteborg har sitt Volvo Ocean Race och Örebro har sin alldeles egen Race Day! Efter ett två år långt uppehåll kommer motorerna återigen att vråla i Sveriges sjätte största stad när det är dags för den tredje upplagan av denna motorfest, som kommer att äga rum helgen den 6 till 8 september 2019.
Evenemangets historia
Örebro har en lång tradition av rallykörning och har blivit lite av Sveriges motorsportshuvudstad. Två giganter, rallyföraren Stig Blomqvist och den bortgångne formel-1-föraren Ronnie Peterson, föddes båda i staden och inledde sina karriärer på olika rally- och gokartbanor i Örebro-området. Och sen dess har ju den 27-årige formel-1-föraren Marcus Ericsson axlat deras mantel, så när en formel-1-bil körde på svensk mark igen för första gången på 26 år var det självklart att det skulle ske i Örebro, närmare bestämt under Rally Day 2014!
Örebro Race Day hölls för första gången 2014 efter bara några månaders planerande av Örebrokompaniets projektledare Jimmy Fūhr och bilsportprofilen Eje Elgh från Karlskoga. Trots de snabba rycken kom hela 12 000 besökare det första året och evenemancet blev en dundersuccé. Två år senare lockade den andra upplagan ytterligare 3 000 besökare och arrangörerna hoppas att den tredje upplagan kommer att växa ännu mer, då man kan ta emot upp till 25 000 åskådare. Höjdpunkten och det största dragplåstret under de två första upplagorna var den tidigare nämnda Kumlasonen Marcus Ericsson, som samma år blev Sveriges första F1-förare på 23 år. Inför 2019 satsar man på att expandera i ett försök att locka nya deltagare och besökare.
Förändringar inför nästa upplaga
De två tidigare gånger evenemanget har gått av stapeln har man kört fram och tillbaka på Rudbecksgatan i centrala Örebro, men till 2019 planerar man en ny bana runt 700 år gamla Örebro slott. Ett skäl till det kan vara att bilarna förde så mycket väsen på Rudbecksgatan att arrangörerna faktiskt behövde dela ut öronproppar till de boende i området! Men lite höga ljud hör ju till när man sätter gasen i botten. Det var därför Marcus Ericsson till publikens förtjusning körde med en några år äldre V8 under Race Day 2014, istället för en tystare, modernare motor. I april berättade i alla fall arrangörerna Örebrokompaniet och deras evenemangschef Louise Anestad om de nya planerna. En tillfällig formel-1-bana kommer att anläggas i centrum, som kommer att förvandlas på ungefär samma sätt som Monao gör varje gång det vankas Grand Prix. Depåområdet och starten kommer att förläggas till Hamnplan innan banan sen går via Hamnbron till Olaigatan, över Storbron, ner längs Engelbrektsgatan och tillbaka till Hamnplan där det är målgång.
Race Day ska också bli mer tillgängligt och lägga mer fokus på Örebro som stad. För att engagera ännu fler Örebrobor kommer en rad andra engagemang att äga rum runtom i stan i anslutning till Race Day. Arrangörerna hoppas även på att locka fler tjejer till banan, för att reflektera hur motorsporten har breddats på senare år.
Man kommer dessutom att förlänga festivalen med en dag den här gången, vilket betyder att det blir tre härliga dagar för alla motorintresserade att ta del av – med gratis tillträde för alla besökare!
Det här året blir det extra mycket fokus på elbilar och motorcyklar. Formel-E-serien (där alla bilar är 100% elektriska) har ökat i popularitet de senaste åren. Man har planer på att ha en tävling med formel-E-bilar på banan, i tillägg till prestandademonstrationer. Arrangörerna arbetar även för att få med Moto GP och rallycross.
Det blir en helg som kommer att bjuda på en blandning av gammalt och nytt, traditionellt och modernt. Om du älskar motorsport bör du planera in Örebroresan nu, för det här vill du inte missa!