Örebro Race Day 2016


Posted 2016-05-15 in Leva & Bo

De två i särklass populäraste publikidrotterna i Sverige är ishockey och fotboll. På såväl fotbolls- som hockeykartan har Örebro positionerat sig för länge sedan. 2014 kunde vi även rita dit den tredje populäraste sporten – bilsport tack vare Örebro Race Day.

 

Nu återvänder evenemanget i september 2016 och under de två åren som gått sedan sist har arrangörerna utökat och putsat evenemanget för att göra det till en ännu större folkfest. När jag träffar Jimmy Fuhr på Örebrokompaniet blir jag genast påmind om varför jag är där. På väggarna i mötesrummet sitter uppförstorade foton från Örebro Race Day 2014 och kanske är ett av dem en framtida klassiker i form av Marcus Erikssons gröna Caterham på väg ned i Rudbeckstunneln.

Vi börjar med att prata förberedelser. Att stänga av en stor del av city och få allt på området att fungera är en ganska stor apparat. Ändå fick man ihop det på nästan osannolikt kort tid senast. Själva idén med Örebro Race Day var sprungen ur regionens motorhistoria. 2014 var det 30 respektive 40 år sedan Stig Blomqvist vann Rally-VM och Ronnie Peterson vann tre F1-segrar. Det här måste vi lyfta fram, tänkte Jimmy och hans kollegor och en given huvudperson borde vara Kumlasonen Marcus Eriksson.
– Vi kontaktade Eje Elgh för att kolla om detta ens var möjligt. Det var det, men evenemanget var tvunget att andas Formel 1 och vara av en viss storlek för att de skulle vara intresserade. Då uppstod den stora frågan: Kunde vi ordna detta på tre och en halv månad?

Efter en snabb koll med alla inblandade var svaret ja och Örebro Race Day fick grönt ljus att börja planeras. I september stod allting klart och succén var ett faktum. Över 12 000 besökare fick se Formel 1-stjärnan Markus Eriksson, rallylegendaren Stig Blomqvist och ett flertal andra motorsportstjärnor göra Rudbecksgatan till en racingbana.

Att man skulle följa upp detta kändes ganska givet men då Örebrokompaniet var fullt upptagna med att planera Örebros 750-årsfirande bestämde man att evenemanget skulle få vila ett år medan man funderade på hur man kunde utveckla det.
– När vi började prata om Örebro Race Day igen ville vi göra ett större evenemang. Vi ville ha en större, längre bana och fler dagar. Så vi började titta runt på motorstjärnor att bjuda in och det visade sig att det fanns en hel del talanger och stjärnor i och runt Örebro. Drifting är jättestort nu och där har vi David Skogsby från Kumla som är svensk mästare, berättar Jimmy Fuhr.

MarcusEricssonEn annan förbättring till årets event är att man utökar showinslagen. De lokala motorprofilerna Richard Göransson och Henrik Karlsson kommer att kombinera Rallycross med Supermoto och göra en spektakulär show ihop.
– Sedan kommer vi att ha Monstertruckar vilket brukar locka familjerna och överlag kommer vi att ha mer familjeaktiviteter, slår Jimmy Fuhr fast.

Eventområdet är utökat med bland annat en kostnadsfri del kring Olof Palmes torg med bilutställningar och aktiviteter. Dessutom blir själva banan längre i år.

Jimmy Fuhr har själv ett stort motorintresse. När vi träffas på förmiddagen har han redan varit uppe i ett antal timmar för att hinna följa Markus Erikssons Formel 1-kval. Det går inte att ta miste på hans passion när han berättar om några av de klassiska bilar de fått tag på för att visa upp.
– Det kommer två svarta Lotus-bilar från England. Dels den signifikativa Ronnie-bilen och dels den sista bilen han vann med. De kommer att köras av racingföraren Gustav Malja. Det känns fantastiskt att få visa upp dessa för fans på hemmaplan i Örebro.

En annan pärla hittade Jimmy Fuhr i ett garage utanför Örebro tack vare ett tips. Där stod en fullt racepreppad McLaren M1B från slutet av 1960-talet. Bilen har bland annat körts av Sven-Olov ”Esso” Gunnarsson och Picko Troberg. Dessutom kommer publiken att få se Nico Rosbergs Willliams FW29, tävlingar i så kallad time attack och inte minst stadens rallykung Stig Blomqvist.
– Stig fyller 70 år i år och det vore perfekt att kunna hylla honom på Örebro Race Day i år. Vi gör allt vi kan för att Stig ska kunna medverka så aktivt som möjligt. Vi märker att det finns en efterfrågan på honom och han är fortfarande ett stort namn internationellt, säger Jimmy Fuhr och avslöjar att man jobbar på en lösning med att få fram en äkta Grupp B-bil.

I mitten av 80-talet gick utvecklingen i rasande takt inom rallysporten och säkerheten hann inte riktigt med. Detta ledde till att de kraftfulla Grupp B-bilarna uteslöts från Rally-VM 1986 och har hunnit bli smått mytomspunna vid det här laget.
– Vi jobbar på att få fram en Audi S1 från 1985 och vi hoppas hitta en lösning så att Stig kan köra den, säger Jimmy med optimism i rösten.

Vi kommer osökt in på att även prata framtid för evenemanget. Örebro har som mål att bli den fjärde största evenemangsregionen och där blir Örebro Race Day en viktig kugge.
– Jag tror att det fortsättningsvis kommer att bli vartannat år. Örebro Race Day är stort och resurskrävande och dessutom är det ett sätt att hålla intresset uppe om det inte blir för ofta, säger Jimmy Fuhr.

 

Hur vill du se evenemanget utvecklas i framtiden?
– Det kan nog utvecklas en del banmässigt. Kanske med en rundbana. Vi för hela tiden diskussioner om att få till en bansträckning någonstans i Örebro men det är också viktigt att det hålls på en acceptabel nivå för invånarna.

 

Några andra förhoppningar för framtiden?
– Jag hoppas att Marcus får bättre förutsättningar längre fram och får chansen att köra för något av de stora stallen. Det vore häftigt om han kunde komma tillbaka som världsmästare och köra på Örebro Race Day.

 

Nu kör han ju för ett relativt litet stall i Formel 1. Är det realistiskt att tro att ett event i en mindre stad som Örebro är intressant för de större stallen?
– Absolut. Jag tror att det redan i år är attraktivt för ett större stall. Vi har fått mängder av bokningar redan från Danmark, Norge och Finland och Sauber tycker att det ska bli roligt att få delta och visa upp sig. Marcus är dessutom en superambassadör för både sporten och Örebroregionen. Ingen annan jämförbar stad har en finare stadskärna och det känns som att det finns en anda här att alla vill Örebros bästa oavsett tillhörighet, avslutar Jimmy Fuhr.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.