Det sägs att det var 26 år sedan en F1-bil senast befann sig på svensk mark. I lördags var det i varje fall ett faktum när Kumlasonen Marcus Ericsson släppte lös sin Catherham i över 200 blås genom Rudbeckstunneln.
Lördagens evenemang bjöd faktiskt inte bara på en, utan två F1-bilar. Förutom Marcus Ericssons Caterham gästade även Eddie Irvines Jaguar från 2000. Men Örebro Race Day var så mycket mer än F1-bilar. Ferrari, Lamborghini, Tesla, Audi Quattro, Ford Mustang, Jaguar, Camaro … alla med svaghet för muskelbilar lär vara mer än nöjda över lördagens show.
Rudbecksgatan mellan Behrn Tower och korsningen Trädgårdsgatan var avstängt för evenemanget. Läktare och ståplatser var välfyllda och en siffra på 12 000 besökare cirkulerade i anslutning till att evenemanget stängde.
Örebrosonen och Millencolingitarristen Mathias Färm bjöd på burnoutshow med sin Killersnake Mustang så att doften av bränt bildäcksgummi spred sig över Rudbecksgatan. Stig Blomqvist rattade en Audi Quattro på ett sätt som ingen annan är i närheten av. Om det fortfarande är någon som undrar vem The Stig i Top Gear är, sluta fundera. Det finns bara en The Stig och han var i Örebro i lördags.
Evenemangets överraskning var dock elbilen Tesla som tystast av all susade runt banan. Den bil som visades upp klarar 50 mil på en laddning och kan den batterikapaciteten bli verklighet i vanliga elbilar lär bensinmotorns dagar vara räknande.
I anslutning till att de sista bilarna lämnade banan utbrast konferencieren ”Då ses vi nästa år”. Hmmmm … Örebro Race Day 2015. Varför inte? Det här får gärna bli ett årligen återkommande evenemang.
[nggallery id=24]