Nu när kylan och snön är här gäller det att ha koll på däckbytena. Vi träffade Pehr Fransson, som driver däckfirman Örebro Bilringar, för att höra vad de kan erbjuda och vad man ska tänka på inför däckbytet.
På Stålgatan i Örebro, på Holmens industriområde, ligger Örebro Bilringar. Firman drivs sedan 1995 av Pehr Fransson, men historien sträcker sig längre bak än så. Verksamheten startade redan 1962 och under 70-talet bytte den namn till Örebro Bilringar.
– Vi är en komplett däckverkstad med lång erfarenhet som riktar sig till både privatpersoner och företag. Verkstaden är helt fristående, men vi ingår i en kedja som heter Superdäck. Det innebär att vi kan garantera snabb leverans av däck av högsta kvalitet till bästa pris. Oftast har vi de nya däcken på plats i verkstaden redan nästa dag, säger Pehr Fransson.
Örebro Bilringar erbjuder allt som en modern däckverkstad förväntas göra, från däckbyten och lagningar till försäljning av fälgar och däck samt däckhotell.
– När det gäller däck har vi möjlighet att ta hem i princip vilket märke som helst, men vi satsar mycket på kvalitetsgrejer. Det är roligare att kunna erbjuda kunden något riktigt bra. När det kommer till däck får man vad man betalar för, så köper man ett dyrare däck vet man att det håller längre, säger Pehr.
För att kunna ge kunderna det de vill ha är det viktigt att hålla sig uppdaterad på vilka produkter som finns på marknaden, men också när det kommer till ny teknik från biltillverkarnas håll.
– Att byta däck på en bil av senaste årsmodell är oftast inte lika enkelt som att byta däck på en äldre bil. Det kommer hela tiden ny och mer avancerad teknik. Ett exempel är systemen som känner av däcktryck, där det i varje däck sitter en programmerad sensor. Många gånger skiljer sig tekniken mellan bilmärken och modeller, så det är väldigt viktigt att vi har koll så att vi kan göra däckbytet på rätt sätt. I slutändan handlar det om säkerhet.
Pehr ser en stadig ökning av antalet däckbyten för varje år som går, framförallt under säsongen när vinterdäcken ska på.
– En förklaring är att bilarna blir allt större och då blir även däcken större och tyngre. Det är inte lika enkelt att byta däcken själv helt enkelt.
På den eviga frågan om huruvida man ska välja dubbdäck eller inte säger Pehr att det är upp till kunderna och vilka behov de har.
– De dubbfria däcken går mjukare och är ju också tillåtna i storstäderna. Dubbdäcken är fortfarande överlägsna på blankis och hårdpackad snö, så bor man på landet och har en liten väg som inte plogas och saltas är dubbdäck det enda vettiga alternativet.
Han poängterar också att det är stor skillnad på dagens däck och hur det var för ett antal år sedan.
– Förr kunde man höra folk säga att man kunde köra på sommardäck även under vintern, men dagens sommardäck är absolut inte lämpade för vinterväglag. Ska man ut på vägarna under vintern är vinterdäck det enda som gäller, säger Pehr Fransson.