Monstertruck-SM till Trafikcenter i Kumla


Posted 2017-03-07 in Leva & Bo

På Ytongbanan, strax utanför Kumla, ligger Trafikcenter Scantec. Till vardags är det ett avancerat trafiksäkerhetscentrum som bland annat erbjuder en av världens modernaste halkbanor.

 

I år firar Trafikcenter 50-årsjubileum och den 3 september är det också 50 år sedan högertrafikomläggningen ägde rum vilket man väljer att uppmärksamma genom att utöka verksamheten ytterligare.

– Då inviger vi en ännu större halkbana som bygger på samma princip som den vi invigde i höstas, säger Erik.

Ytongbanan i Kumla är med andra ord rätt ställe att vända sig till om man vill förbättra sin trafiksäkerhet, men anläggningen fungerar faktiskt inte bara som trafiksäkerhetscentrum. Den 16–17 september står man för andra gången i ordningen värd för finalen i monstertruck-SM.

– Vi stod värd för tävlingar förra våren och det var så lyckat att de valde att lägga SM-finalen här i höst. Vi har en stor och spektakulär bana för det, så det kommer att bli en riktigt häftig publikfest för hela familjen, avslöjar Erik Eneman,vd för Trafikcenter Scantec.

Men även om Ytongbanan passar bra för sådana spektakulära evenemang så handlar Trafikcenter Scantecs huvudsakliga verksamhet om att skapa ett mer trafiksäkert Sverige. De utbildar tusentals yrkesförare och privatbilister varje år och erbjuder ett brett utbud av utbildningar med fokus på trafiksäkerhet och miljö för i princip alla typer av motorfordon.

– Genom att gå en riskutbildning ökar man sin riskmedvetenhet och förbättrar därigenom oddsen för att inte hamna i en olyckssituation. Under utbildningen går vi dessutom igenom hur det fungerar med hastigheter, rörelseenergi, broms- och stoppsträckor, hur bilens säkerhetssystem fungerar och mycket mer. På det sättet får man god kunskap om och förståelse för olika risksituationer som kan uppstå och hur man ska agera i dem, berättar Erik Eneman,.

Bolaget Trafikcenter har funnits sedan 1967 och har under många år satsat på trafiksäkerhet. Att man har fått förtroendet att hålla i återkommande utbildningar för polisen, militären och kriminalvårdens transporttjänst skvallrar om att kompetensen är hög.

– Vi har en väldigt komplett anläggning som håller världsklass när det kommer till vad vi kan erbjuda för att höja förarnas kompetens och säkerhet. Eftersom vi har tillgång till ett så stort område, med ett omfattande vägnät, kan förarna genomföra övningarna i realistiska hastigheter på ett säkert sätt, säger Erik.

På det 37 hektar stora området kan man träna på olika typer av underlag och det finns också möjlighet att lägga upp respektive träning på flera olika sätt. Det finns en 1,3 kilometer lång asfaltsbana, två olika halkbanor som mäter 200 meter vardera, ett omfattande grusvägsnät i skogsmiljö samt en terrängbana som kan ta sig an allt från personbilar till bandvagnar.

– De två halkbanorna ligger som separata slingor i anslutning till asfaltsbanan, där den mindre är mer teknisk och den större möjliggör höga hastigheter tack vare en 600 meter lång accelerationssträcka.

Erik berättar att den ena halkbanan invigdes så sent som hösten 2016 och att den idag är en av världens modernaste halkbanor. Friktionen på det unika underlaget minskar när det beläggs med vatten.

– Den är helt fri från olja, vilket har många fördelar. Miljöpåverkan blir mindre och varken bilar eller kläder blir smutsiga på samma sätt som när vi använde olja. Dessutom märker man, tack vare den unika beläggningen, väldigt stor skillnad på hur olika typer av däck fungerar på halt underlag och hur det påverkar väghållningen, avslutar Erik Eneman.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.