Marcus Ericsson har inte gjort någon kometkarriär, det är genom hårt och långsiktigt arbete han har tagit sig från go kart-banorna till en plats i Formel 1-cirkusen och Caterhamstallet. Den 13 september tar han och Caterham med sig bilen till Örebro Race Day, i samarbete med de lokala arrangörerna Nikija, Tv-sport & Event och Örebrokompaniet – och det är så klart en spektakulär händelse av sällan skådat slag. Vi slog en signal till Marcus för att pejla läget.
Var är du just nu?
– Just nu är jag hemma i Kumla. Hur mycket jag är här varierar, lite beroende på vart i världen vi racear. I snitt så är jag kanske hemma en vecka i månaden. Det brukar bli två–tre dagar i taget.
Är du van vid Formel 1-cirkusen vid det här laget?
– Ehh … både ja och nej. Allting var väldigt stort i början. Det var svårt att ta in att jag verkligen var med i Formel 1. Men nu har jag blivit varmare i kläderna och vet hur allt går till, jag är inne i det helt enkelt. Det börjar bli mer vardag nu än vad det var i början på året, men jag får påminna mig själv om att det inte är en dröm.
Säsongen började tufft för Cateham, hur tycker du att det känns nu?
– Ja, det har varit ett tufft år för min del och för mitt team. Först och främst fick vi inte ihop en bil som var tillräckligt bra, vi har kämpat i uppförsbacke hela året och ligger sist i teammästerskapet. Det var tufft för mig som nykomling att komma in i ett team som har det kämpigt med tekniska bekymmer. Men jag har lärt mig otroligt mycket och tycker att jag har tagit steg framåt hela tiden.
För någon månad sedan fick stallet nya ägare. Hur har det märkts?
– De pushar för att uppdatera bilen vilket gör att vi förhoppningsvis tar steg framåt för varje race som går. Vi får försöka göra det bästa av situationen under den sista halvan av året.
Vad har du utvecklat mest under säsongen?
– En sak är att i Formel 1 jobbar man med ett team som består av 100-tals människor. Jag tror att vi är omkring 360 personer i Caterham, och många av dem jobbar väldigt specifikt med olika delar av bilen. Man måste kunna ge väldigt specifik feedback till dem och det har varit en utmaning. Sen gäller det att vara väldigt jämn under en racehelg, att köra stabilt så att man kan ställa in bilen på bästa sätt. Man utvecklas ju på små delar hela tiden, lär sig maximera materialet, även om det har varit tufft att åka i en bil som just nu kanske är den sämsta på startgriden.
Det känns ändå som att kurvan pekar uppåt för er.
– Ja det har varit mycket upp och ner, men när det väl har varit omständigheter som har varit bra för oss så har det funkat bra. Jag kom på elfte plats i Monacos Grand Prix och tangerade med det Caterhams bästa resultat någonsin, så det finns potential där. Men självklart vill man göra det varje helg, och det måste vi jobba på.
Hur blev Caterhams besök i Örebro till?
– Caterham har hållit på med såna här event i många års tid, i storstäder i hela världen. Jag har inte varit så inblandad alls egentligen utan det är stallet som har haft kontakt med Örebro. Det enda jag kan säga är att jag tycker att det är, och kommer att bli, superkul. Att få köra i Örebro med en Formel 1-bil kommer att bli någonting alldeles extra. Det händer i de stora världsstäderna och nu kommer det till Örebro.
Kumlakillen Marcus Ericsson tar F1-bilen till Örebro.
– Haha ja, exakt.
Fakta om Örebro Race Day
Rudbecksgatan kommer att vara avstängd från Behrn Center ned till korsningen med Trädgårdsgatan. Drottninggatan kommer att vara avstängd från Våghustorget till Änggatan. Läktare kommer att byggas upp längs med Rudbecksgatan.
– Marcus Ericsson & Caterham F1 kommer att köra ett uppvisningsrace.
– Gran Turismo Events kommer med flera bilar, bland annat märken som Lamborghini, Ferrari, och McLaren.
– Det kommer även finnas möjlighet att åka med en superbil runt banan.
– Legendaren Stig Blomqvist kommer att racea runt banan i en bil som Audi Sverige ordnat fram, och även vara med på invigningen.
– Mathias Färm från Millencolin visar upp sin übertrimmade Ford Mustang Mach 1 med över 700 hästkrafter, som han tävlar med i dragracing (i Superstock-klassen).
– Eddie Irvines Jaguar från F1-säsongen 2000 visas upp.
– Två toktrimmade japaner, en Toyota Supra med över 900 hästkrafter och en Nissan Skyline BNR34 GT-R V-spec med över 800 hästkrafter uppvisningskör, courtesy of Timeattacknu.se.
– En Mercedes CLK63 Black Series (F1 safety car 2006) kommer också att finnas till beskådan.
– En Twin Turbo Lamborghini Gallardo med över 1 000 hästkrafter finns på plats.
– Och en Corvette LSX V8 Race block + Procharger F1r.
Mer information om Örebro Race Day finns på orebroraceday.se, och mer information om Caterham hittar man på caterhamf1.com.