Den här artikeln är ett samarbete
Att elbilen är här råder det ingen tvekan om. Men vad ska jag välja? Hybrid eller el? Totally Örebro har testkört båda alternativen.
Det är fredag och en hel helg med provkörning av bilar från Möller Bil i Örebro är inplanerad. Först ut är en Passat. Modellen är en SC GTE, årsmodell 2020 – en så kallad sportcombi och plugin-hybrid på 160 kW, eller om man så vill, 218 hk.
Här finns allt för den kräsne och egentligen hittar jag inget negativt att säga om bilen förutom att kartan för GPS:en var förtvivlat föråldrad och visade, bland annat, affärer som stängt för flera år sedan. Det är inte riktigt vad man förväntar sig av en bil med årsmodell 2020.
Sedan går det alltid att diskutera varför biltillverkare envisas med att sätta in batterier – som enbart klarar fem mil på en laddning – i plugin-hybrider. Jisses, vi skriver faktiskt år 2020 och absolut ingenting har hänt på den fronten. Ska det vara så mycket begärt att i varje fall kunna färdas 15 mil innan laddning? Sambon ansåg dock att denna sportcombi kändes väldigt lång (vad det nu skulle vara för en negativ sak, vet jag inte) och sonen på fem år var förtjust i det väl tilltagna baksätet.
– Det där blir en fråga om tyngd i förhållande till prestanda. Ett större batteri kommer att väga mer och väger bilen mer, ja, då drar även bensinmotorn mera bränsle. Som tekniken ser ut i dag, så är detta den bästa lösningen för plugin-hybrid, säger Pierre Eriksson, försäljningschef på Volkswagen personbilar hos Möller bil.
Möller bil har funnits i Örebro sedan 1936 då Harald Aars Möller grundade Strömmen auto. 1945 bytte företaget namn till Möller Bil och 1948 blev man importör av Volkswagen. Audi tillkom 1974 och Skoda 1992. Idag är företaget norra Europas ledande bilföretag med 4 000 medarbetare i fem länder: Norge, Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Koncernen styrs från Norge.
Och så en elbil…
Dags för nästa bil. Den här gången en Volkswagen e-Golf med en räckvidd på cirka 35 mil på en laddning, vilket fungerar för de flesta färder mellan städerna i Mellansverige. Du tar dig exempelvis från Örebro till Stockholm, men då gäller det att hitta en laddstolpe snabbt. Från tomt till fulladdat batteri tar det cirka 3,5 timmar.
Personligen föredrar jag förarplatsen i Golfen jämfört med Passaten. Här pratar vi om ett rejält benutrymme och bilen känns betydligt större invändigt än vad den ger sken av vid första anblicken. Dock bör det påpekas att denna e-Golf inte är årsmodell 2020 där i princip alla reglage styrs via bildskärmar.
Även här får GPS:en underkänt. Inte på grund av föråldrade kartor, utan för ljudet på den röst som berättar hur du ska köra. Basigt och lågt och har man radion på är det fullständigt omöjligt att höra vad som sägs. Dock ska det finnas inställningar som kan reglera detta, men dessa hittade i varje fall inte jag under lånetiden för bilen.
– Elen är helt klart här för att stanna som ett av drivmedlen för personbilar, det kommer vi att få vänja oss vid. Dock tror jag att det kommer att finnas en mängd olika val av drivmedel.
En elmotor innebär mindre service. Hur kommer ni att möta detta?
– Redan idag är det svårt att få tag på servicetekniker och det saknas cirka 3 000 i hela Sverige. Visst innebär en elmotor att det blir mindre att skruva med, men vi har valt att ha både serviceverkstad, plåtverkstad och lackverkstad, så att säga, ’inhouse’. Vi kan göra alla arbeten på en bil och behöver inte outsourca någonting. Vi äger även vår egen fastighet. På så sätt kommer vi att klara vad framtiden har att erbjuda, avslutar Pierre Eriksson.