I dag, 1 juli 2014, är det ett halvår kvar tills Örebro firar 750 år. I samband med detta lanseras nu en ny jubileumslogotyp och webbplats för Örebro 750 år.
I början av juni lanserades Örebros nya platsvarumärke, som tagits fram under ledning av Örebrokompaniet. Samtidigt som arbetet med den logotypen pågick skapades också en symbol för Örebro 750 år som nu har presenterats. Dessutom ska webbplatsen för jubileet – www.orebro750.se – få en ny design.
– Logotypen ska framkalla känslan av fest och firande och samtidigt symbolisera ett öppet och välkomnande Örebro, säger Sandra Almqvist, som är projektledare för Örebro 750 år.
Anna Iderot Bjelke, marknadschef på Örebrokompaniet, tycker det är roligt att både platsvarumärket och jubileumslogotypen nu är klara att börja användas för att berätta vad Örebro står för och hur stadens jubileum ska firas.
– När vi marknadsför Örebro utåt är det för att locka hit nya invånare, besökare, företag, studenter och event, men det är viktigt att vi samtidigt lyfter fram örebroarnas gemensamma historia och all den stolthet och energi som finns här, säger Anna Iderot Bjelke.
Tanken med jubileet är att det ska lyfta fram Örebro både utifrån ett nutids- och framtidsperspektiv och samtidigt skapa stolthet hos örebroarna.
– Jag tycker att vi har hittat ett bra sätt att visa vad jubileet ska stå för i den symbol vi tagit fram, säger Sandra Almqvist.
Webbplatsen för jubileet kommer till en början att bestå av innehåll från sociala medier. Efter sommaren kommer en evenemangskalender med information om vad som kommer att hända under jubileumsåret 2015.