Thomas Helsing skriver återkommande i Nollnitton och här på Totally Örebro om trender och intressanta företeelser runt teknik och internet.
Det är inte alltid den störste och starkaste som vinner. Det fattade både David och Goliat och det fattade Luke Skywalker och Kejsaren. Det budskapet lär ha sipprat in i medvetandet hos de styrande på Google nu också. Den 2 april drar man ut den livsuppehållande kontakten till Google plus. Fram till den 31 mars har du möjlighet att ladda ned dina data, sedan är det försent.
Det här är inte första eller sista produkten som Google lägger ned. Samma dag lägger man ned stödet för appen Inbox och det finns fler exempel på idéer som inte riktigt lyft, med Google-mått mätt.
Google plus lanserades i slutet av juni 2011 och fick ganska snabbt ett stadigt växande antal användare. I oktober samma år basunerade grundaren och dåvarande vd:n Larry Page ut att plattformen lockat till sig 40 miljoner användare.
Fyra år senare uppgav man att tjänsten hade 111 miljoner aktiva användare vilket troligen var rejält saltade siffror. Vid den här tiden hade många fortfarande inte förstått varför man skulle ge sig in i Google plus-träsket och många blev automatiskt anslutna genom att ha ett gmail-konto.
En analys gjord 2015 av Eric Enge på den amerikanska pr-byrån Stone temple consulting menade istället att antalet användare snarare låg en bra bit under 22 miljoner. Studien visade att även om användarbasen var 111 miljoner så var det bara runt 6,7 miljoner användare som hade 50 eller fler poster någonsin och endast 3,5 miljoner användare hade 50 eller fler poster den senaste månaden.
Ett problem var förstås att Google aldrig lyckades ge sin plattform mening nog för att få folk att engagera sig på den. Var du en tidig användare in, som undertecknad, tedde sig plattformen som en övergiven spökstad. Om ingen startar partyt går snart alla nyfikna in till grannen där det redan är liv och rörelse. Ett annat problem var att upplägget var så pass annorlunda och omständigt. Cirkel-tänket verkade minst sagt snurrigt, även om det var en god tanke. Det krävdes dock ett visualiserande tankesätt som inte tilltalade tillräckligt många vid första anblicken.
Ingen ska dock säga att Google inte försökte övertyga oss om att plus var stället att hänga på. Både Blogger och Youtube användes för att trycka in oss i tjänsten men trots det var motståndet lite för kompakt från sisådär 100 miljoner registrerade användare. Tänk dig att ha en produkt som bara någon procent av dina användare finner vettig, vilken produktutvecklare skulle få godkänt för något sådant?
2015 försökte Google ändra på syftet för Google plus och började kallade det för en plattform snarare än en produkt. Den tidigare produkten hade exempelvis konkurrenter som Facebook och Twitter. Nu skulle Google plus istället betraktas som en ”ström”. En ström som råkade fyllas av bilder och kommunikation. Lite som att börja kalla äpplen för gröna eller röda frukter. Och konkurrenter hade man inga längre.
Google plus stängde för nyregistreringar så sent som den 4 februari i år och den 2 april tas alltså tjänsten ur drift. Det är ingen som vet hur mycket den sociala plattformen kostat Google men ett tappert försök att räkna på utvekclingskostnaden gjordes 2011 av webbveteranen Phil Terry, grundare av bland annat creativegood.com. Han landade på 585 miljoner dollar, och då ansåg han att det var i underkant.
Min egen användning av Google plus? Jag besökte mitt konto nyligen för första gången på 6 år och konstaterade att jag hade 8 vänner i mina cirklar, 4 följare och endast en post utlagd 2012. Jag kommer uppenbarligen inte att sakna plattformen. Eller strömmen. Eller produkten eller vad nu Google plus egentligen var.