Fyra av tio bilförare tycker inte om cyklister i trafiken, visar undersökningen Bilpanelen. Man irriterar sig mest på att cyklister “alltid tror att de har företräde” och “inte tar hänsyn till övrig trafik”.
Men det är annat ljud i källan när bilisterna själva sätter sig i cykelsadeln: då anser sex av tio att de blir “bättre människor” eftersom cykling är bättre ur miljö- och hälsosynpunkt.
– En rätt skaplig dos av dubbelmoral och kanske kärnan i konflikten mellan cyklister och bilister, kommenterar Torkel Hallander, bilsäkerhetsexpert och vd för Bythjul.com.
I den nya upplagan av BilPanelen har över 1 000 bilister tillfrågats om sina attityder till cyklister och hur de känner sig och agerar när de själva cyklar. Resultatet är uppseendeväckande. Inte mindre än fyra av tio bilförare ogillar cyklister i trafiken, och bara en av tjugo gillar cyklister. Det bilister mest ogillar med cyklister är att “de tror att de alltid har företräde i trafiken” (61 procent) och att “de inte tar hänsyn till övrig trafik” (40 procent).
– Det är en väldigt hög andel av bilisterna som ogillar cyklister och anser att de beter sig trafikfarligt. Här finns inneboende trafikkonflikter som måste hanteras för att göra svensk trafik säker. Det handlar om attityder, säger Torkel Hallander.
När när bilisterna själva sätter sig i cykelsadeln anser dock sex av tio att de blir “bättre människor”, eftersom cykling är bättre ur miljö- och hälsosynpunkt. En av fem medger att de ofta eller ibland bryter mot trafikreglerna när de cyklar, och bara 20 procent säger att de aldrig bryter mot trafikreglerna när de cyklar. 16 procent av bilförarna påstår också att cyklister ofta cyklar mot rött ljus.
– Dessa siffror stämmer inte alls med nollvisionen och det finns en stor dubbelmoral här. Om man känner sig lite förmer när man sitter på cykelsadeln i stället för i bilen kan det vara en del av förklaringen till attityden vissa cyklister har i trafiken. Att man förtjänar mer respekt och företräde till exempel, säger Torkel Hallander.
De gånger bilister själva väljer att ta cykeln till jobbet passar 61 procent på att se det som ett träningspass vilket kan förklara den höga hastigheten som många cyklister ofta håller. Fyra procent av bilisterna säger även att de inte riktigt har koll på vilka trafikregler som gäller när de cyklar i trafiken.
Topp 3: Detta irriterar sig bilförare mest på när det gäller cyklister i trafiken
1. Att de alltid tror att de har företräde (61%)
2. Att de inte tar hänsyn till övrig trafik (40%)
3. De svänger utan att förvarna (26%)