Ekonomiskt, miljövänligt och bekvämare än vanlig cykel. De senaste åren har försäljningen av elcyklar fullkomligt skjutit i höjden. Örebro är en av de kommuner som genom olika initiativ uppmanat sina invånare att haka på trenden.
Under fyra års tid har Örebro kommun, genom projektet ”Klimatsmart vardag”, lånat ut elcyklar under sex veckor i maj och juni till de som är intresserade. Tanken med projektet är att fler ska välja att ta cykeln istället för bilen. Efterfrågan för att få testa en av de 10 elcyklar som kommunen har att tillgå har varit stor.
– Man får skriva en liten motivering också till varför jag ska välja ut just den personen att få prova, sa projektledare Thomas Giege i en intervju med SVT i våras.
Utöver Klimatsmart vardag driver Örebro kommun även kampanjen ” Örebro cyklar” – en del av EU-projektet ”Hållbart resande i Örebroregionen”.
– Vi vill få vanebilister som arbetspendlar och har fem kilometer eller mindre till jobbet, att omvärdera sina resvanor genom att ”tänka tanken”. Att identifiera en bilresa som kan bytas ut till ett hållbart färdmedel, är ett steg på vägen till att bryta sitt vanebeteende, säger Ingela Berndt, trafikplanerare på Örebro Kommun.
Fram till början av oktober pågick även en tävling där deltagare fick berätta om sin onödigaste bilresa och hade chansen att vinna elcykel.
Ökning med mer än 50 % på ett år
Från att ha varit ett relativt ovanligt för bara ett par år sedan står elcyklar i dagsläget för omkring 20 procent av alla cyklar som säljs i Sverige. Enligt siffror från Cykelbranschen såldes runt 103 000 elcyklar mellan augusti 2017 och augusti 2018. Det är en ökning med hela 53 procent jämfört med året dessförinnan. Detta samtidigt som den totala försäljningen av cyklar minskat något.
1400 elcykelbidrag i Örebro
En anledning till den ökade försäljningen av elcyklar kan vara bidraget för eldrivna cyklar som infördes i februari. Bidraget kan sökas av personer som köper en elcykel och ger 25 procent av inköpspris upp till ett maxbelopp på 10 000 kr. Enligt Naturvårdsverket som tar hand om ansökningarna så har intresset för bidraget varit stort.
– Det har varit ett kontinuerligt högt söktryck hela sommaren med mellan 3 000 till 5 000 ansökningar per vecka, sa Tomas Hallqvist, chef för miljöbidragsenheten på Naturvårdsverket, till Nyhetsbyrån Siren i slutet av augusti.
I Örebro län hade 1 413 personer blivit tilldelade elcykel-bidraget fram till den 13 augusti i år. Av dessa delades 810 stycken ut till personer i Örebro. I Sverige totalt hade bidrag för 309 miljoner kronor delats ut. Halland, Gotland och Östergötland toppade listan över flest bidrag per 1 000 invånare.
Hur länge premien för elfordon kommer finnas kvar är dock ovisst. I förra veckan rapporterade Expressen om att endast 40 miljoner finns kvar i elbidragspotten, vilket man räknade skulle ta slut redan inom en vecka. De ansökningar som skickas in efter att potten tagit slut kommer att läggas på hög tills det att den nya regeringen gett riktlinjer för framtiden.