Byt liv med ny rekryteringstjänst


Posted 2017-01-01 in Leva & Bo, Näringsliv

Det råder hård konkurrens om att lyckas locka till sig spetskompetens runt om i landet och Örebroregionen är naturligtvis inget undantag. Men från och med november kanske Örebro län har ett försprång i kompetenskampen.

 

I början av november lanserade nämligen Handelskammaren Mälardalen och Örebrokompaniet den gemensamma rekryteringskampanjen Byt liv! som på ett annorlunda sätt länkar samman talangerna som besitter kompetensen med arbetsgivarna som behöver den. Och det handlar främst om att locka till sig personer som i nuläget inte bor i Örebro län.

– I nuläget har ungefär 30 procent av Örebros privata arbetsgivare och runt 70 procent av arbetsgivarna inom den offentliga sektorn svårt att hitta rätt kompetens på den lokala kompetensmarknaden. Därför måste man locka till sig arbetskraft med spetskompetens utifrån, men i det läget är det mycket mer än ett bra jobberbjudande som spelar in. Platsens attraktionskraft måste vara tillräckligt hög för att folk ska vara villiga att flytta dit och även stanna kvar, säger Anette Holm, Handelskammaren Mälardalen.

Statistik från undersökningar gjorda av Region Örebro län respektive Örebrokompaniet talar sitt tydliga språk när det kommer till Örebroregionens attraktionskraft. 74 procent av de tillfrågade känner knappt, eller inte alls, till Örebroregionen. 68 procent av dem har vag, mycket vag eller ingen association alls till Örebroregionen. 51 procent kan inte nämna en enda kommun i regionen, inte ens Örebro kommun. Bara 13 procent anser att staden Örebro har ett starkt näringsliv.

Med facit i hand inser man snart att en övervägande del av befolkningen behöver en liten knuff i rätt riktning för att få upp ögonen för regionen och allt den har att erbjuda. För om folk knappt känner till Örebroregionen över huvud taget, hur ser de då på möjligheterna att bo och arbeta i densamma? Förmodligen inte alls.

– Nu vill vi sätta Örebro län på kartan och samtidigt ge arbetsgivarna en möjlighet att tillsammans presentera sig på olika sätt. Kampanjen riktar sig till en början främst till arbetsgivare som söker personer med ledaregenskaper, allt från projektledare till chefspositioner, säger Anette.

Byt liv! är en webbaserad tipskampanj som marknadsför både länet och arbetsgivarna i flera olika steg. Bland annat finns det en dedikerad tipssida där regionens invånare kan rekommendera släkt, vänner och bekanta att på ett lockande sätt söka något av jobben som arbetsgivarna har lagt ut på kampanjwebben. Dessutom får alla arbetsgivare tillgång till en egen kampanjsida där de kan anpassa innehållet efter eget behov. De får även ta del av förproducerat annonsmaterial som enkelt kan anpassas och får samtidigt draghjälp i sitt sökande efter kompetens tack vare att Örebrokompaniet marknadsför kampanjen.

– Eftersom allt är webbaserat är det väldigt lätt att dela med sig av information och länkar i sina digitala kanaler. Ju fler som väljer att ta del av kampanjen desto större genomslag kommer den att få. Tillsammans kommer vi att lyfta attraktionskraften för Örebroregionen och skapa goda förutsättningar för arbetsgivarna att få tag på rätt kompetens, avslutar Anette Holm.

 

Byt liv! på webben
Kampanjwebb: www.bytliv.nu
Tipsa: www.bytliv.nu/tipsa
Information om kampanjen: www.bytliv.nu/foretag

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.