Theatrhytm Final Fantasy
Square Enixe
(iOS/Android)
När IGN gjorde en lista på historiens 100 bästa rollspel så var tre spel på topp fem gjorda av det anrika japanska spelföretaget Square Enix. Men deras senare spel har inte nått sin publik på samma sätt och de senaste Final Fantasy spelen har inte den där känslan som de hade förr. Deras MMORPG Final Fantasy 14 fick så mycket kritik att det nu är gratis att spela fram tills att det är så fixat att spelarna ska känna att de tycker att det är värt att betala för.
Nu i sommar gav jag mig uppdraget att spela Final Fantasy IV till Game Boy Advance. Ett spel som släpptes i början av 90-talet. Detta för att jag var nyfiken på att se vad alla längtade tillbaka till. Och efter det är jag redo att hålla med. De äldre spelen har något som inte går att sätta fingret på, det finns bara där och gör att spelet känns, i brist på bättre ord, magiskt.
Finns det en chans för Final Fantasy att komma tillbaka? Ja, jag är beredd att säga det. Final Fantasy Dimensions är designat som de 16-bitarsspel som från början gjorde Final Fantasy-serien så stor. Ni som vet vad jag talar om kommer att känna igen den klassiska spritedesignen och den otroligt vackra musiken. Storyn är enkel, en grupp personer som på klassiskt manér måste rädda världen på grund av en profetia.
Tyvärr är spelet i dyraste laget. Speciellt om man tänker att normalpriset på appar ligger på sju kronor. Spelet är skapat i scenarion, vilka kostar mellan 20–75 kr styck. Som tur är så är prologen gratis att prova på innan man bestämmer sig.
Hur står sig detta spel i jämförelse till det fantastiska Final Fantasy IV undrar ni kanske. Jo, det står sig bra. Kanske är det inte riktigt, riktigt lika bra, men med det menar jag inte att det är dåligt – tvärtom är det betydligt bättre än väntat.