Wasteland. För många betyder det ingenting, naturligtvis. Men för en hel del andra, oftast gamers i 30-årsåldern och uppåt, är 1988 års Wasteland det bästa postapokalyptiska RPG-spelet från spelandets första guldålder, 1985–1992 ungefär (det kom en till mellan 1998–2000, och vi lever nog i ytterligare en just nu).
Wasteland utvecklades av Interplay, ett företag grundat av spelskaparen Brian Fargo. Interplay hade några succér under 80- och 90-talen, till exempel trilogin The Bard’s Tale (1985–1988) och duologin Fallout 1 och 2 (1997–1998). Man gav även ut andra utvecklare: Bioware (första delen av Baldur’s Gate-franchisen), Black Isle (Icewind Dale), Treyarch (Die By The Sword) och Blizzard (The Lost Vikings och Warcraft: Orcs & Humans).
Trots kassakossorna gick Interplay dåligt. 2001 var man nära konkurs, företaget börsintroducerades, och Brian Fargo fick gå. Året efter grundade han Inxile Entertainment tillsammans med Matthew Findley, som också slutat på Interplay. 2004 släppte de en fristående version av The Bard’s Tale samtidigt som de letade förlagspengar till Wasteland 2. Intresset var noll. De släppte browserspel istället, och 2011–2012 kom ett par titlar som fick ljummen kritik. Man sa upp 45 av sina 60 anställda.
Brian Fargo har varit väldigt bitter över hur han blev behandlad av förlagen, hur han inte ens fick möten trots att Fallout 3 hade gjort succé och trots att han hade designers från både Wasteland och Fallout i teamet. Idag skrattar han nog hela vägen till banken; när Wasteland 2 blev ett crowdfundingprojekt på Kickstarter önskade man sig 900 000 dollar och lovade att fem procent av alla intäkter skulle gå till att stödja andra Kickstarterkampanjer för spel. Resultatet blev en aning över förväntan: 2,9 miljoner dollar, från 61 290 givare. Inxiles senaste Kickstarterprojekt, Torment: Tides of Numenéra, har dragit in 4,2 miljoner dollar.
Den 19 september var det release för Wasteland 2, via Steam och andra digitala spelbutiker. Förlagen är nog inte lika nöjda idag.