Mannen bakom Herregud & Co

Text: Joakim Löwing Foto: Johannes Mercurio Illustrationer: Royne Mercurio
Posted 2019-08-13 in Kultur, Leva & Bo, Näringsliv, Sponsrat

Den här artikeln är ett samarbete

 

När Royne Mercurio började teckna på sin hemsida gjorde han det som avkoppling och hoppades kunna glädja en del personer. Numera har Linköpingsbon 140 000 följare på Facebook, 90 000 på Instagram – och säljer dessutom allt från böcker och bordskalendrar till familjeplanerare och muggar med sina tänkvärda figurer.

 

– Det här hade jag aldrig kunnat drömma om, ler han.

Den 48-åriga gifta trebarnspappan har till vardags arbetat inom Svenska kyrkan ända sedan 1999. Först som församlingspedagog i Ryd – och sedan 2012 som kommunikatör, där han håller till på Kyrkans Hus kontor på Ågatan nedanför Domkyrkan i Linköping.

Där är han huvudansvarig för tre olika delar:

  • Tidningen Liv & Längtan – som ges ut i 55 000 exemplar till hushållen i Linköping sex gånger per år.
  • Svenska kyrkans webbsida i Linköping – en hemsida där man kan slussas vidare till de åtta olika församlingarna i staden.
  • Sociala medierna Facebook och Instagram – där det finns både en gemensam sida, samt åtta olika för respektive församling i staden.

– I tidningen skriver jag och fotograferar till ungefär två reportage per nummer. Sedan är det – liksom på hemsidan och de sociala medierna – mycket information om aktuella händelser som ska ut. Exempelvis gudstjänster, konserter och föreläsningar. Där har jag hjälp av en redaktör i respektive församling. Och i tidningen är vi totalt fyra i redaktionen, berättar Royne Mercurio.

På fritiden startade han en egen blogg 2007 efter att ha läst en kurs i webbdesign på Universitetet.

– De första åren skrev jag mest om olika saker i min vardag och lade ut bilder på familjen. Men när barnen blev äldre ville de inte synas på fotografier på bloggen längre.

2013 skaffade sig Royne en ritapp till sin iPad och började rita figurer som han lade ut på sitt egen Facebook och Instagram – i stället för bloggen.

– Det var mest för avkopplings skull, även om jag hoppades att det skulle roa någon i alla fall. I början fick jag beröm av släkt och vänner, men tänkte att de kanske sa det för att vara snälla (ha, ha).

Han döpte det till ”Herregud & Co”.

– Det bara dök upp i huvudet på mig helt plötsligt. Man kan ju säga att namnet är dubbeltydigt. Dels är det ju ett uttryck att man säger ”herregud” och tar sig för pannan och så finns det en djupare betydelse med min tro. Jag blandar skratt med allvarligare funderingar.

De tre ledorden är glädje, hopp och eftertanke.

– Det är mer åt feelgood än satir. Jag vill att de som tittar på bilderna ska få en bra känsla och gärna lite skratt i bland. Men också att de får fundera lite på budskapet.

Redan efter ett år hade han 3 000 följare på Facebook – och när sex år passerat är antalet följare uppe i 140 000 på Facebook, samt 90 000 på Instagram.

– Jag hade i min vildaste fantasi aldrig kunnat drömma om att det skulle bli så pass stort. Så det är klart att jag är väldigt förvånad över intresset från andra, ler Royne.

 

Hur förklarar du den stora populariteten – som bara vuxit hela tiden?

– Jag tror att figuren ser ganska tilltalande ut, i all sin enkelhet. Meningen är att det som sägs ska vara mycket igenkänning – men också uppmuntran, hopp och lite skratt.

 

Vad får du höra eller läsa för respons?

– Mest är det mycket positiva kommentarer via sociala medier. Kan vara exempelvis ”tack för bilden, nu orkar jag gå upp ur sängen i dag” eller ”jag har haft en tung dag, men efter att ha sett din figur blev jag genast gladare”.

Då och då kommer ännu djupare inlägg.

– En person skrev ”din bild blir som ett stöd inför min tredje cancerbehandling” eller ”jag hade funderat på att byta jobb i elva år, bilden fick mig att ta steget att göra det och trivs jättebra på mitt nya arbete”. Sådant är förstås fantastiskt att höra. Tänk att något så lite kan göra så mycket. Det är lite svårt att förstå. Men jag är glad om jag kan hjälpa och stötta andra i sin vardag.

 

Varifrån får du alla dina idéer?

– Det är framför allt från olika vardagssituationer – både hemma med familjen och på jobbet. Eller om det händer något speciellt i samhället. Ibland får jag från någon ”det där var en rolig sak, den kommer säkert på en av dina bilder snart” (ha, ha). Jag tycker att det är viktigt att stå upp för medmänskligheten i samhället och det går att skriva en hel del om, sedan kan det komma ett mer lättsamt citat om semlor när det är högsäsong för det.

Varje kväll klockan nio lägger Royne ut en ny bild både på Facebook och Instagram.

– Det finns säkert en del som sitter och väntar på att den ska komma så jag får se till att hålla tiden, skrattar han.

Succén gjorde att Mercurio skrev kontrakt med ett bokförlag och 2015 gav ut en bordskalender med en bild varje dag hela året – alltså 365 stycken.

– Den har en spiralfunktion och är lätt att bläddra i. Totalt sålde kalendern i ungefär 25 000 exemplar. Veckodagarna är inte utsatta, bara datumet – så den fungerar oavsett vilket år det är.

2017 kom en bordskalender till – som redan sålt mer än den första. Han har även gett ut bland annat familjekalendrar, tygkassar och kaffemuggar.

Nu är ytterligare en almanacka på gång – liksom en ny mugg och en anteckningsbok.

– Jag har även släppt vissa delar av sortimentet på tyska i Tyskland och det har sålt ganska bra där också. Nästa år kommer en bordskalender i Norge och jag hoppas i framtiden kunna ge ut på engelska om vi får ett kontrakt med ett engelskt bokförlag. Då skulle inte finnas något hinder för hur stort det kan bli.

 

Ökar pressen att leverera bra material i takt med alla framgångar?

– Nej, det är faktiskt inget jag känner av – som tur är. Jag har i alla fall ingen prestationsångest eller så. Om en bild inte blir superduper en dag vet jag ju att det är dags för en ny dagen därpå – och det är bara de bästa bilderna som väljs ut till kalendrar, almanackor och muggar.

 

Speglas din tro på något sätt i citaten?

– Jag har ju en tro i grunden och värderingarna därifrån kan säkert lysa igenom i bland, men bilderna är allmänmänskliga. Alla kan känna igen sig oavsett vem man är eller vilken syn på livet som man har, säger Royne Mercurio.

 

Fakta

Namn: Royne Mercurio.
Ålder: 48 år.
Familj: Fru, tre barn.
Bor: Lägenhet i centrala Linköping.
Yrke: Kommunikatör inom Svenska kyrkan Linköping.
Intressen: Rita, läsa deckar- och fantasyböcker, umgås med familj och vänner.
Fritidssyssla: Driver Herregud & Co – där han ritar figurer med tänkvärda citat på Facebook och Instagram. Säljer även dessa i bland annat bordskalendrar, familjekalendrar, tygkassar och muggar. Delar av sortimentet är översatt till tyska och till nästa år kommer en bordskalender på norska.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.