Krönika: Spelutvecklarna som hatar sina spel


Posted 2015-06-14 in Kultur, Mode & Shopping

De japanska spelutvecklarna på Konami är kända för en hel del saker. De ligger bakom klassiska titlar som Contra, Castlevania, Silent Hill, Suikoden och Metal Gear Solid. De har samarbetat med branschkändisar som Hideo Kojima och Akira Yamaoka och skapade dessutom en av världens mest kända fuskkoder i form av Konamikoden.

 

Men om det är någonting som utmärker Konami mer än någonting annat, åtminstone idag, så är det att Konami inte bryr sig det minsta om sina egna spel. Eller, åtminstone bryr de sig inte om att sälja dem. Detta blir som allra tydligast när vi tittar på Konamis releaseschema från sena 2011 och tidiga 2012. Av någon anledning trodde någon på företaget att det var en rent ut sagt briljant idé att släppa en ny Metal Gear Solid-kollektion, innehållande Metal Gear Solid 2, 3 och Peace Walker, samma dag som Call of Duty: Modern Warfare 3. Detta hade inte varit så konstigt om Call of Duty inte var en av världens största spelserier. Att säga att Konami sköt sig själva i foten vore en världshistoriens underdrift. Under april 2012 släpptes Blades of Time – ett Konamispel vars releasedatum utannonserades knappt en vecka innan det släpptes. Och när det väl var tänkt att släppas fanns det inte tillgängligt i butiker förrän en vecka senare. Producenten Takayuki Fujii skrev på Twitter att inte ens han kunde hitta ett exemplar av sitt eget spel.

Men varför skriver jag om detta år 2015 då? Jo, för att Konami nyligen sa upp sitt samarbete med Silent Hills-producenten Hideo Kojima, lade ner spelet och tog bort den spelbara teasern P.T. från Playstation-butiken. Med andra ord har Konami sumpat den största chansen de hade att vinna tillbaka sina konsumenters förtroende. Men det är inte någonting Konami verkar bry sig om. De bryr sig inte om sina spel och de bryr sig inte om oss som spelar dem. Så frågan är varför de fortfarande är kvar i denna bransch – och varför vi, som har kontroll över deras finansiella öde, tillåter det.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.