Killzone: Shadowfall


Posted 2014-02-27 in Kultur

Killzone: Shadowfall
Guerilla Games/Sony
(PS4)

Vi befinner oss 30 år efter händelserna i Killzone 3, Helghastfolkets planet är förstörd och de måste numera leva sida vid sida med människorna som förstörde den. Till skillnad från föregångarna i franchisen har karaktärerna helt bytts ut och storyn fokuserar på en konflikt som börjar byggas upp mellan människorna, Vektan, och Helgast.

Killzone har följt med Playstation sen långt tillbaka, och har varit en spelserie många har vänt sig till, liknande Halo för Xbox-användarna. Inte oväntat är därför den nya titeln i serien ett av startskotten i releasen av Sonys nya konsol Playstation 4 och en av de första titlarna att släppas. Sony har lovat mycket under releasen av PS4, bland annat modernare grafik och nya funktioner, och Killzone: Shadow Fall har fått i uppgift att visa upp dem.

Killzone: Shadow Fall är ett grafiskt monster, med fantastiska vyer och effekter utan dess like. Jag fann mig själv ståendes i mitten av striderna, beundrandes av de vackra landskapen. Borta är mycket av de gråa och trista miljöerna, som har bytts ut mot mer tilltalande skogar och stadslandskap.

Men förutom grafiken känns det inte som mycket har hänt. Storyn är varken intressant eller välskriven, och jag satt ofta i andra tankar medan jag sprang bana ut och bana in utan att bry mig om vad som faktiskt hände. Det spelas som valfri shooter från förra generationen och tillför inte direkt något nytt.

Multiplayer har varit en underhållande del av de senaste Killzonetitlarna, men även här känns det som att man står och trampar i samma spår. Multiplayerläget erbjuder samma upplevelse som i Killzone 3, fast med uppdaterad grafik.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.