James Bates – målar med modeller


Posted 2013-05-21 in Kultur

Det har blivit många år i Sverige nu för engelsmannen James Bates, närmare 30 faktiskt, och kanske väcker det protester från honom själv – men nog får man kalla honom en Örebrokonstnär vid det här laget. I slutet av maj slår han dessutom upp portarna till sitt showroom i Kompassen.

 

Bara 13 år gammal stegade han iväg till kvällslektioner på konstskolan 
i Staffordshire för att senare via konststudier i Liverpool och London hamna på Konsthögskolan i Stockholm. Och på den vägen är det, även om det de senaste dryga 20 åren har varit just Örebro som varit basen. De första 30 åren var det som skulptör han var verksam, för att senare måla, dock inte i huvudsak med pensel. 
På utställningen på Örsta Galleri
för cirka två år sedan var det bland annat palettkniv som gällde, men för den kommande utställningen, som även den kommer att kunna beskådas på Galleri Örsta våren 2015, så har han målat med modeller. Jo, du läser rätt. Inte målat AV modeller. Målat MED modellerna Jessica och Linda, som även är gift med James. Skapandet sker i ett före detta bageri på Skolgatan, och på det gamla trägolvet vittnar en utbredd färgfläck om hur det kan bli när modellerna rullar runt i färg. Resultatet i form av de faktiska målningarna är fascinerande, man inser inte riktigt vilken typ av mönster en människokropp kan lämna efter sig. I vissa fall har James Bates målat på, eller integrerat foton i målningen, som bara en liten detalj, till exempel finns fragment av hans skulptur Backdoor som finns att beskåda på Holmen med i en av målningarna.

– Jag har jobbat i cirka ett år med detta, och tekniken är ingalunda ny, det var vanligt på till exempel 60-talet att jobba på detta sätt. Jag arbetar i allra högsta grad tillsammans med mina modeller, som har egna infallsvinklar och idéer kring vad vi gör.
 De målar på sig själva och lägger sig sedan på duken och rullar runt, vilket resulterar i olika typer av bilder, berättar James.

 

tavlor_webb

 

”Det känns som en slags renässans”

Även om den egentliga utställningen ligger två år framåt i tiden kommer man, med början nu den sista helgen i maj månad, att kunna se utvalda verk ur den kommande utställningen, ett slags smakprov med namnet Sensual Suit. I arbetet har även fotografen Per Erik Nilsson varit aktiv, så till vida att han dokumenterat arbetet i ateljén, och några av dessa bilder kommer att utgöra underlag, rent fysiskt för ytterligare målningar av James Bates.

– Det känns som en slags renässans för mig det här, vid 55 års ålder har allting plötsligt fallit på plats, säger James.

Trots att målningarna vid ett första, snabbt, ögonkast i allra högsta grad är abstrakta så finner man helt klart naturen i dem vid närmare granskning: en sjö, en träddunge, blommor och mycket annat. Att han nu har ett showroom i Kompassen är en del av ett samarbete mellan honom och fastighetsbolaget Pare, och även en utveckling av den ateljé han under tre år hade inne på Kompassen, där förbipasserande kunde se honom måla ”live” inne i sin lokal. Även om han som regel inte målar i den nuvarande lokalen så är det just denna specifika dag en målning som sålts, och som nu ska omarbetas lite. Köparen ville ha lite mer ljus, och lite mer rött i verket.

– Konstnärlig frihet i all ära, men man måste också arbeta i samverkan med potentiella köpare. Som ung konststuderande tänker man ”det är min konst”, men 30 år senare har man fått justera attityden lite grann, konstaterar James Bates med ett skratt.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.