Håkan Elofsson bröt mot många av de ”regler” som traditionellt sett definierar gatufotografi när han arbetade med Bombay Boulevard. Bilderna togs genom en nedvevad ruta i baksätet av en taxi, utan att komma nära och knyta an till människorna på gatan. Mellan den 22 mars och 12 april visas utställningen på Black Door Gallery.
När Bombay Boulevard visades på Fotografiska i Stockholm förra året blev det succé. Det intensiva gatulivet i Bombay skildrades då med både bilder och ljud och besökarna förflyttades till Bombays gator. Nu kommer utställningen till Black Door Gallery i Örebro, men på grund av rumsliga begränsningar kommer den scenografiska tyngden inte bli lika påtaglig som på Fotografiska. Intensiteten i Håkan Elofssons bildvärld talar dock för sig själv och trots storleken på gallerier utlovas en ljudlig och visuell översköljning.
Utgångspunkten i Bombay Boulevard är en basargata som dokumenterades av Håkan Elofsson från baksätet av en hyrd taxi. Metoden bakom bilderna går tvärtemot vad reportagefotografer traditionellt sett brukar få lära sig om att lära känna miljöer och människor samt att vinna respekt och knyta band. Fotografierna visar dock ett genuint människointresse och en vilja att se andra. Det är inte utan att Håkan flera gånger har funderat på vilken rätt han, som vit västerländsk fotograf på besök i Bombay, har att ta bilder av fattiga och utsatta människor på det här sättet. Han har själv formulerat sig så här gällande våndorna kring arbetet med bilderna:
”Jag sitter i en taxi med nervevad ruta, söker intuitivt händelser i det pågående vardagslivet. Jag funderar medan jag fryser ögonblicket, ifrågasätter mitt tillvägagångssätt, mig själv som fotograf och människa. Vem är jag som sitter i en taxi och fotograferar fattigdomen i Bombay? De kan inte värja sig från min kamera. Jag tar ifrån dem det sista de har, sin integritet. Som fattig är man genomlyst, både från allmänhet och myndigheter. Jag får genuint dåligt samvete. Christer Strömholm och Anders Petersen lärde mig att ta ansvar för mina bilder, att vara på ta-avstånd. Men det är det enda sättet att visa en ärlig och oförställd bild av det pågående livet här i Bombay. Det var uttrycksmässigt väldigt befriande att känna in stunden och gå på min känsla. Kameran hinner inte ställa om verkligheten, den är precis där.”
Håkan Elofsson är född 1955 och uppvuxen i Kungsbacka, men bor sedan många år i Stockholm. Han är frilansfotograf och har i många år också varit medarbetare i tidningen ETC. Karriären inom fotografin började som fotobiträde på Statens Skeppsprovningsanstalt där han kopierade världens tråkigaste bilder – men han hade i alla fall tillgång till ett mörkrum på kvällar och nätter. Dessutom var Håkans morfar en hängiven amatörfotograf med eget mörkrum vilket ofta utnyttjades av Håkan.
Lördagen den 22 mars klockan 11.00 är det vernissage på Black Door Gallery. Utställningen pågår fram till och med den 12 april.