Tisdagsträffarna i Wadköping är en favorit i repris varje sommar, för åtminstone de mindre besökarna och vidhängande familjer. I år kan man återigen få se en riktig klassiker – men passa på, det kan vara sista gången du får möta Clownen Manne.
Clownen Manne har nu haft åtminstone möjligheten att under sin karriär underhålla upp till tre generationer i tur och ordning, något som besökare i publiken gärna kommer fram och berättar för honom. Men nu är det slut. Mannes besök i Wadköping är en del av hans avskedsturné.
– Det känns som att jag har gjort mitt. Jag vill inte bli en av de där som bärs av scenen, jag vill sluta medan jag kan gå av den själv. Å andra sidan kan det ju bli en väldigt lång avskedsturné, säger Manne af Klintberg, som kan se tillbaka på en drygt 40 år lång karriär som clown.
Redan i början av 70-talet kunde man se Clownen Manne på barn-tv, men det var 1975 som han första gången dök upp på scenen i Parkteaterns regi. Medan clowner i sig inte var något nytt så introducerade Manne ett nytt inslag, det som alla som ser honom i dag ser som något så självklart – han teckentolkade sig själv.
– Det lustiga var att de som själva inte var beroende av teckenspråket knappt märkte det när jag stod på scenen. Men samtidigt var det kontroversiellt överhuvudtaget att tala teckenspråk, det sågs som något som hindrade språkutvecklingen, och det gör mig bedrövad när man nu hör diskussionen kring flytten av Förskolan Kattungen hos er i Örebro, där det finns ledningspersoner som tycker att det är för mycket teckenspråk på en förskola för barn med hörselnedsättningar. Man blir bedrövad, säger Manne af Klintberg.
Själv ser han sådana attityder, oavsett var de kommer ifrån, som en brist på empati, och hur man råder bot på det har han en mycket god bild av.
– Empati får en människa av att leka. Barn ska leka ute i naturen utan redskap, bara med det de finner där. Det kallas för djuplek, och det är i den empatin föds. Vuxna behöver för övrigt också leka mer, det märker man inte minst i det kalla samhälle som vuxit fram på senare år. Men det kommer att vända. Människor håller på att tröttna på kylan och allt kommer att förändras. Så blir det alltid, konstaterar Manne af Klintberg som är ordförande i organisationen IPA-Sweden, ”Barns rätt till lek”.
– Det är något jag kommer att arbeta för resten av mitt liv, barns rätt att leka. Faktum är att den rätten finns uttryckt i FN:s Barnkonvention, artikel 31: ”barnet har rätt till lek, vila och fritid”. Tyvärr ser det ju inte alltid ut så, konstaterar Manne af Klintberg.
På senare år har det funnits en rad tv-sända händelser där teckentolkarna nästan dragit till sig större uppmärksamhet än det evenemang de tolkat, inte minst har tolkarna till Melodifestivalens deltävlingar gjort succé, och nu senast var det en tolk till prinsbröllopet som rönte mycket uppmärksamhet. Vad gör det för teckenspråket?
– Att det har blivit så uppskattat är helt fantastiskt. Det tar bort stigmatisering och gör det till något positivt, säger Manne af Klintberg.
Som Clownen Manne arbetar Manne af Klintberg, som egentligen heter Hans, med en mycket gammal europeisk, komisk, muntlig och icke-litterär konstart som har sina rötter i comedia dell´arte, en konstform som uppstod i Italien på 1500-talet och kännetecknas av teater med skådespelare som bär masker. Men att framföra sina föreställningar både i tal och på teckenspråk är något som Manne var – och kanske fortfarande är – ensam om när han började.
– Jag träffade en amerikansk äldre clown som kallade sig Garbo i Paris en gång, och även han framförde sina föreställningar på teckenspråk, men bortsett från honom kan det kanske vara så att jag är unik, konstaterar Manne af Klintberg.
Just nu uppträder Manne på Parkteatern i Stockholm, och med sig på scenen har han två av sina barn: Olle och Maria af Klintberg, som även de i viss utsträckning gett sig på clownyrket vid sidan av sina huvudsakliga yrken. Olle är riksspelman med fiolen som instrument, något som gjorde sig bra när han häromåret blev vald till Årets Näcken, och Maria kombinerar rollen som clown med arbetet i den fria teatergruppen Slava.
– Det är skönt att inte vara alldeles ensam på scen, konstaterar Manne af Klintberg.
Till skillnad från många andra artister blir Clownen Mannes avskedsturné inte ett axplock från den gångna karriären.
– Nej det blir en ny förställning som vanligt. Och jag kommer allt att ta enstaka uppdrag även i framtiden. Kanske kan man säga att jag kommer att gå ned från att ha arbetat 300 dagar om året till att bara arbeta 100 dagar per år, säger Manne af Klintberg.
På frågan om han kan välja ut ett ögonblick av sin karriär på scen som han minns extra väl, eller som betydde lite mer än något annat, så funderar han en stund.
– Nej, jag har nog bara ett enda samlat, fantastiskt minne av världens bästa publik.
Clownen Manne uppträder på Wadköpings Tisdagsträff den 21 juli. Totally Örebro vill också passa på att inte bara tacka Manne för hans engagemang för barnen genom alla år, utan också gratulera på födelsedagen i efterskott; i slutet av juni fyllde han nämligen 70 år.