Cities: Skylines
Colossal Order/Paradox Interactive
(PC/Mac/Linux)
Sim City 2000. Ni som vet, ni vet – ni andra får nöja er med att läsa att det länge var det bästa stadsplaneringsspel som gjorts. Men jag talar i imperfekt: Cities: Skylines är etta nu.
Spelutveckling är risky business. Det var inte förrän Sim City 2013 floppade (och lämnade marknaden öppen) som svenska Paradox Interactive vågade ge finnarna i Colossal Order grönt ljus att vidareutveckla deras transportsimulator Cities in Motion från 2011. Och vilken vidareutveckling det är sen. Cities: Skylines är bra på makro- och mikronivå, på de simulerade invånarnas beteenden så väl som de större miljöfaktorerna. Grafiken kan vara fantastiskt detaljerad, rentav vacker, med rätt maskin men behöver inte vara på max för att vara njutbar.
Hur lyckat ett spel är kan ofta mätas i hur engagerade spelarna är. Och när det kommer till Cities: Skylines är svaret ”väldigt”. Kolla in reddit.com/r/citiesskylines till exempel, eller kolla på hur modvänliga utvecklarna har bestämt sig för att vara: mycket.