Badland
Frogmind
(iOS)
Ibland kan det vara svårt att hitta ett avkopplande och enkelt spel, som går att spela på bussen eller tåget. Indieutvecklarna Frogminds titel Badland passar perfekt i den kategorin. Genom 40 banor tar spelaren an sig rollen som en liten sfärisk figur med små vingar. Kontrollerna är simpla: tryck på pekskärmen för att få krabaten att flaxa med vingarna och se hen lyfta. Släpp fingret och hen faller mot marken. Badland är inte bara enkelt att hoppa in i och spela ett par minuter, utan är ett av de vackrare mobilspelen jag har sett. Förgrundens svarta siluett lyfts upp av ett väldetaljerat landskap i bakgrunden. Med mossbeklädda träd och spegelblanka träskmarker känns miljöerna som hämtat ur en dröm.
Men det som gör Badland så unikt är själva spelkänslan. Genom att vidröra små bollar kan din varelse krympas och förstoras för att ta sig igenom olika hinder. Detta är givetvis ingen nyhet, men ju mindre eller större din varelse blir, så känns det som att vikten har förändrats. När den växer, blir den avsevärt klumpigare, och när den krymper flamsar den runt som ett maskrosfrö. Förutom att förändra storleken går det även att snabba upp och sakta ner varelsen, men även klona den. Vid tillfällen kan spelaren sitta med ett tiotal kloner, som alla flaxar runt kors och tvärs över skärmen samtidigt som spelaren vill hålla så många som möjligt vid liv.
Badlands må inte vara ett stort spel, men Frogmind har lyckats fånga essensen i sitt spel och lyft upp den. Resultatet är ett spel med mycket hjärta och själ, som jag gärna sätter mig med på bussresan.