The Happy Hippo Family, Örebrobandet som har nått viss framgång genom att tänka utanför boxen, bjöd idag in till presskonferens med anledning av sitt kommande släpp – Summer Serenade. Den här gången handlar det dock inte bara om en singel utan även om ett eget öl.
Den 14 maj släpper THHF singeln Summer Serenade, vilket i sig inte är speciellt unikt med tanke på hur deras frekvens på den punkten har sett ut tidigare. Mer anmärkningsvärt är däremot att de i samband med detta också släpper sitt eget öl, som bär samma namn som singeln.
Det är ett samarbete med Eskilstuna Ölkultur som har gjort det hela möjligt. Under presskonferensen var Anders Olsson, vd för Eskilstuna Ölkultur, med som representant för bryggeriet.
– Vi får ofta förfrågningar om alla möjliga sorters samarbeten, men självklart går det inte att tacka ja till allt. Sedan kom det in en förfrågan från ett Örebroband och skillnaden den här gången var att killarna var väldigt välorganiserade och professionella. Dessutom känns det ju ännu bättre när musiken är så bra och svängig, säger Anders Olsson och skrattar.
Sedan tillägger han:
– Ölen sitter som en smäck till den här låten!
Summer Serenade by The Happy Hippo Family är ett redan befintligt öl hos Eskilstuna Ölkultur, som säljs under namnet Stolt lager, men som nu har fått en egen retrosnygg etikett i färgerna gul, blå, grön och brun när den går under namnet Summer Serenade.
– Det är en ljus och lättdrucken lager som samtidigt har en touch av lite extra kryddor. Den är väldigt somrig, säger Timmy Bjärnebro som spelar bas i bandet.
Tidigare har flera band, både i och utanför Sverige, lanserat sina egna drycker i form av öl, vin och whisky. Ett marknadsföringsgrepp som tydligen funkar bra.
Frågan är vad som är viktigast för THHF – musiken eller drycken?
– Det är klart att det är lite av en pr-grej att göra så här och singeln går absolut i första hand. Ölet ska hjälpa låten lite på traven. Det här något vi länge har tänkt att vi skulle vilja göra, främst för att vi gillar öl, men sedan är det ju betydligt roligare än att till exempel trycka upp t-shirts, även om vi ändå inte är helt unika, säger Timmy.
THHF släppte under 2012 fyra singlar, samtliga lanserade med samma kraft som om det vore fyra separata fullängdsalbum det handlade om. De har alltid jobbat hårt med marknadsföringen och varit påhittiga i fråga om att hitta nya sätt att nå ut med musiken. I samband med släppet av singeln Mustache kunde man se hur otaliga profilbilder på Facebook kröntes med en prydlig mustasch i kombination med texten ”You got mustasched by The Happy Hippo Family”. När senaste singeln R U Injured släpptes damp den ned i utvalda personers brevlådor – trasig.
– Vi har inte velat släppa ett helt album eftersom det förmodligen skulle ha försvunnit i mängden. Vi befinner oss inte i en sådan situation att vi kan släppa ett album som skulle synas och höras överallt. Istället släpper vi singlar med jämna mellanrum för att kunna maximera intresset kring dem. Vissa går igång på den ena singeln, men inte den andra, och tvärtom. På det här sättet får fler chansen att höra oss, berättar sångaren Martin Qvarfordt.
Framtidsplanerna inkluderar ett albumsläpp i början av nästa år. Då kommer det bjudas på ett något modernare sound jämfört med hur det förra albumet, Monacoville, lät.
– Vi har alltid gjort precis det vi vill göra, på vårt egna sätt, och förra skivan blev kanske lite spretig på grund av det. Uppföljaren kommer innehålla mer syntar och mindre akustiska instrument, men vi kommer att behålla vårt sound. Vi är absolut inte ute efter att låta som någon annan, säger Martin.
– Jag skulle säga att vi låter som en blandning av Robyn, med syntarna, och The Libertines, i fråga om rockighet. Sedan slänger vi på en smörsångare på det också, säger Timmy och skrattar.
Singeln Summer Serenade släpps den 14 maj. Ölpremiären får dock vänta ytterligare en månad och sker i samband med en spelning på Satins uteservering den 14 juni.
Läs även:
Happy Hippo Goes Japan