Hjälp örebroarna att hitta ditt företag


Posted 2020-09-03 in Näringsliv

Bara i Sverige görs det över 50 miljoner sökningar dagligen i Google. Sökmotorer som Google är med andra ord den primära källan som de flesta svenskar använder sig av för att navigera på nätet, oavsett om de letar efter information, tjänster eller produkter.

 

Majoriteten av alla sökmotoranvändare klickar på något av de fem första förslagen i träfflistan. Det betyder att det har blivit allt viktigare att synas så högt upp som möjligt i sökresultaten. Särskilt då den ökade trafiken från sökmotorer ofta ligger till grund för ökad försäljning. Men för att utnyttja de möjligheter som sökmotorerna ger bör ni arbeta med sökmotoroptimering, SEO. Låter sökmotoroptimering som något för ditt företag? Hos Topdog kan du få hjälp och stöd i ditt SEO-projekt.

 

Sökmotoroptimering för ökad synlighet

Sökmotoroptimering innebär att man optimerar en webbplats så att den fungerar bra och syns högre i sökmotorernas organiska sökresultat, det vill säga, det icke-betalda sökresultatet. Att naturligt ranka högt på söktermer och nyckelord relevanta för ditt företag ökar synligheten och leder till fler besökare. SEO låter dig helt enkelt koppla samman ditt företag med de sökmotoranvändare som söker efter dina produkter eller tjänster och hjälper dig att göra dem till kunder.

Men för att lyckas med SEO behöver du skapa en effektiv SEO-strategi, vilket inte är helt enkelt att göra på egen hand om man inte har den kunskap som krävs. Vill du ändå prova på att göra SEO på egen hand? Nedan finner du tio SEO-förbättringar du kan göra själv.

 

Tio SEO-förbättringar du kan göra själv

  • Undersök sökbeteenden

    Innan du ger dig i kast med att förbättra din webbsajt ur ett SEO-perspektiv måste du veta hur människor använder sökmotorer och vad de söker på. De termer eller ord som människor använder för att söka efter det de letar efter kallas nyckelord eller keywords. För att göra framgångsrik SEO behöver du undersöka vilka nyckelord besökarna använder för att hitta till din hemsida och anpassa din hemsida därefter. Nyckelord hittar du med hjälp av exempelvis Google Search Console och Google Keyword Planner.

  • Förbättra titlar och metabeskrivningar

    Genom att skapa inbjudande och klickvänliga titlar och metabeskrivningar kan du på ett effektivt sätt få fler användare att klicka på just din länk, och på så sätt förbättra din hemsidas synlighet. Du kan exempelvis använda Google Search Console för att se vilka sidor på din sajt som är mest populära och fundera på hur du kan göra des titlar och metabeskrivningar mer klickvänliga.

  • Skapa innehåll som besvarar användarnas frågor

    Sökmotorer som Google föredrar kvalitativt innehåll som levererar den information användarna letar efter. När du utformar texter är det därför viktigt att de håller hög kvalitet och besvarar användarnas frågor. Ta hjälp av en sökordsanalys för att ta reda på vilka sökord som är viktiga för din sajts besökare.

  • Förbättra sajtens H1:or

    När du förbättrat din hemsidas titlar och metabeskrivningar måste du komma ihåg att förbättra texternas H1:or (huvudrubriker) så att de stämmer överens med titlarna och metabeskrivningarna. Om de inte stämmer överens finns risken att dina besökare och potentiella kunder upplever att de inte fick ta del av den information som utlovades och lämnar sidan. Detta gillar inte sökmotorerna vilket gör att du halkar ner i resultatlistan.

  • Förbättra H2:or och H3:or

    När du sett över sajtens H1:or är det dags att förbättra texternas H2:or och H3:or (underrubriker). Underrubrikerna bör vara utformade som frågor. På så sätt kommer användaren redan i sökresultatet veta att hen troligtvis kommer att få sina frågor besvarade. Det ökar sannolikheten att användaren klickar sig vidare till din hemsida.

  • Använd interna länkar

    Gör det lättare för dina besökare att hitta den information de behöver på din webbsajt genom att lägga in interna länkar i texterna. På så vis kommer besökarna tillbringa mer tid på din sajt, vilket på sikt är positivt både för dina försäljningssiffror och hemsidans position i sökmotorernas resultatlistor.

  • Rensa bort dubblerat innehåll

    Något som definitivt kan sänka din hemsidas position i resultatlistorna är om flera URL:er leder till samma innehåll. Det är därmed av stor vikt att innehållet på din hemsida alltid är unikt. Ta bort eller skriv om texter som liknar varandra.

  • Se över hemsidans hastighet (load time)

    Idag är vi vana vid att få den information vi vill ha snabbt. Om vi måste vänta längre än vad vi anser är tillräckligt väljer vi ett annat alternativ. Detta gäller även för webbsidor. Det har nämligen visat sig att hemsidor som laddar snabbt är mer lönsamma än de som laddar långsamt. Därför är det viktigt att din hemsida är snabb. Kontakta din teknikansvarige och dra igång ett projekt med syftet att göra hemsidan snabbare.

  • Fixa brutna länkar

    Undersök om din sajt har några brutna länkar, det vill säga en länk till en sida som inte längre finns. Brutna länkar beror vanligtvis på att innehållet har plockats bort, flyttats eller bytt namn, men Google minns fortfarande sidan. När besökaren upptäcker att länken inte fungerar är det lätt hänt att hen hoppar tillbaka till exempelvis Google och klickar sig vidare till en konkurrent istället och du förlorar trafik. Brutna länkar ger dessutom inte en positiv bild av företaget.

  • Ta hjälp av en SEO-byrå

    Om du tycker att det är svårt att komma igång, veta vilka förbättringar du bör göra eller hur de ska göras kan det vara värt att ta hjälp av en SEO-byrå.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.