Hymer Center – pionjärer inom husbilsbranschen

Text: Pelle Blohm Bild: Tomas Karlsson
Posted 2020-09-11 in Leva & Bo, Näringsliv

Hymer center

Husbilen och svenskars kärlek till densamma har under många år haft en stigande kurva, men frågan är om inte Coronapandemin – som gjort att svenskarna semestrat på hemmaplan i år – har gjort att intresset slagit i taket vilket märkts hos Hymer center i Örebro.

 

Hymer center har sitt huvudkontor i Örebro men återfinns på platser ifrån söder till norr. Jag åkte ut till Lillåns industriområde för att ta temperaturen på företaget och husbilsbranschen. Där har de sin anläggning och huvudkontor sedan 1971.

Det är svårt att missa om man någon gång åkt norrut från Örebro genom villaförorterna Bettorp och Lillån – för där står husbilarna uppradade. Det är en imponerande uppställning och jag vet att jag brukar tänka på vilket enormt värde som återfinns innanför företagets staket och grindar.  

1971 flyttade Hymer center till Lillån men då handlade verksamheten om Kabe husvagnar. Tre år tidigare, 1968, startades företaget upp på en rivningstomt vid Ekersgatan inne i centrala Örebro. 

1991 lade man om kursen för att satsa allt på en mycket nyvaken husbilsbransch och den resan hade jag förmånen att få berättad av företagets grundare, ägare och vd Aner Engstrand när han var i Örebro för ett möte. Aner bor annars numer vid Bjärehalvön i Skåne där man förstås har ytterligare ett försäljningsställe i Ängelholm.

Tillsammans med ena sonen Marcus, som ansvarar för eftermarknad och butikerna på Hymers alla filialer, sätter vi oss i sköna fåtöljer vid ett runt bord en trappa upp ovanför husbilarnas utställningslokal med en kopp kaffe. Efter lite ’snicke-snack’ så tar Aner initiativet att berätta om hur allt började där i slutet av 1960-talet.

– Att jag kom in på det här med husvagn och husbil beror mycket på att min far var försäljningschef på Linde maskiner i Lindesberg och de tillverkade hjul och bromsar till husvagnstillverkaren i regionen. Vid den tiden, i slutet av 1960-talet, så fanns det väldigt många småföretag som byggde husvagnar. Det fanns tillverkare i Fjugesta, Vintrosa, Karlskoga och i Lindesberg där det till och med fanns två stycken husvagnstillverkare.

När Aner var mellan 18 och 20 år så jobbade han på Linde maskiner under vinter- och sommarlov och var nära den verkligheten och kunde se hur det fungerade.

– I och med att pappa var försäljningschef så fick jag vara med lite extra för att se hur allting fungerade och hur utvecklingen gick. Ofta kom det dit personer med sina husvagnar som de behövde hjälp med. Där föddes intresset för detta.

Hymer center - ägaren Aner EngstrandAner Engstrand är grundare, ägare och vd för Hymer center.

Aner gick även på tekniska gymnasiet i Örebro och tog sin examen 1968 och då hade planerna redan ritats upp och Aner var fast besluten att starta ett företag.

– Ja, jag gick upp till Handelsbanken och fick en kredit och det måste man ju säga att det var ändå rätt kaxigt då detta var före finansvalparnas tid. Jag var 21 år gammal, pappa ville inte vara med i början men stöttade och hjälpte mig. Dessutom jobbade min svåger på Katrineholms husbyggen och de hade en rivningstomt på Ekersgatan och det var där jag började den här verksamheten.

Via Aners fars kontakter i Lindesberg så fick han möjlighet att börja sälja Linde Gisebo bilsläpvagnar och därefter det idag starka varumärket Kabe husvagnar.

– Kabe var inte stora vid den tidpunkten, de hade enbart en liten fabrik i Tenhult en bit utanför Jönköping. Så egentligen var det så det började med försäljningen på den rivningstomten vid Ekersgatan.

Men ganska snabbt efter det, redan 1971, så flyttade alltså företaget ut till Lillån och den plats där vi nu sitter och där Hymer center har haft sitt huvudkontor sedan dess.

– Vi började med att hyra en plats hos Lillåns bil som låg där då och under tiden diskuterade vi tomt och nybyggnation. 1976 byggdes sedan den låga byggnaden, därefter gjordes en påbyggnad 1980 och 1998 designade vi om hela huset till vad det är idag, säger Aner med tillägget att man redan 1989 köpte granntomten där Hägges bröd tidigare låg. Där hade man en reparationsverkstad. 

I början av 2000-talet inleddes en expansion ut i landet men innan jag ger mig in i den resan så berättar Aner om när de bestämde sig för att satsa allt på husbilar en bra bit innan den övriga branschen riktigt förstod potentialen.

– Vi började sälja husbilar 1991 och 1994 fick vi möjlighet att importera det tyska märket Hymer. I början skrattade våra kollegor åt oss när vi visade husbilar på till exempel Elmiamässan. Men vi märkte själva att det fanns ett jättestort underliggande intresse och nyfikenhet hos folk. Det berättade vi inte förstås men vi kände att det fanns en stor potential.

Den första stora vågen med husbilar kom mellan 1998 och 2000 och då visade det sig att det här modet att lämna husvagnar bakom sig och satsa allt på husbilen betalade sig. När man även fick importrättigheten på Hymers husbilar 1994 så var det den kicken som behövdes för att kunna ligga i framkant när husbilsboomen kom. Men efter ett tag uttryckte tyskarna på Hymer önskemål om en etablering i södra Sverige och där inleddes en expansion för Hymer center.

– Jag började direkt att försöka hitta en tomt i Skåne och den historien är lite kul. Utefter motorvägen vid Ängelholm stod det en stor skylt om att: ”Etablera er här”. Så jag tog kontakt och det visade sig vara Peab. Jag meddelade att jag var intresserad av en tomt, men de skickade mig vidare till något som heter Bjärred invest som var markägare. 

Det visade sig vara den kända skånska entreprenörfamiljen Paulsen som stod bakom företaget och som alltså var ägare till marken. 

– Jag åkte ner och träffade sonen Fredrik Paulsen och han sa att han inte visste om han ville sälja för att han menade att det ser så illa ut där man säljer husvagnar. Sen väntade han på min reaktion och när den uteblev så frågade han om jag inte blev förbannad. Nej, sa jag då, för jag håller med dig. Vår affärsidé är att inte se ut som alla andra utan vi vill sälja på ett sätt som är vårt eget och då blev han intresserad. Lite senare åkte han förbi Örebro och kollade på verksamheten här och när han såg den så sa han att vi fick köpa marken i Ängelholm.

Därefter har det rullat på och verksamheten har växt. Norsborg i Stockholm blev nästa köp 2009, 2010 började man bygga en husbilsoutlet och ett montage- och skadecenter i Örebro, 2014 etablerade man Hymer center i Göteborg, 2018 köpte man Caravan center i Umeå samtidigt som man startade en projektering i Lomma utanför Malmö och förra året blev Caravan center i Umeå Hymer center, samt att man köpte en tomt i Rosersberg utmed E4:an på en höjd med skyltläge cirka en kvart ifrån Arlanda. 

Det Aner och Marcus generellt säger är att när man bygger sina anläggningar så ska de se inbjudande och stilfulla ut utan att kännas dyrt och med tanke på de etableringsplatser man fått så har även kommuner och markägare känt förtroende för företaget.   

– De mål vi hade för femton år sedan har vi uppnått nu genom att vi har etablerat oss i ”bananbältet” där allting i Sverige händer, påpekar Aner samtidigt som han pedagogiskt visar att om man lägger en banan över Sverige med mitten vid Stockholm och de två spetsarna vid Umeå och Malmö så menar han att man täcker större delen av landet. 

Sonen Marcus har suttit med under hela intervjun och kommit med små instick om detaljer kring hur anläggningarna ser ut, hur man tänkt när man byggt dem och förtydligat tidslinjen. Han berättar här att även om man har ensamrätten till Hymers husbilar i Sverige så finns det även underleverantörer i Sundsvall, Västervik och Trelleborg så där täcker man ytterligare lite yta i landet.

Hymer center - personalSönerna Fredrik, Christopher och Marcus.

Hymer center är ett rakt igenom familjeföretag med Aner som ensam ägare och vd, där finns fyra barn som alla jobbar och är delaktiga inom företaget. Marcus och Fredrik är födda i början av 1970-talet, Anna är född 1980 och Christopher 1984. Är de då utbildade för att ta hand om olika delar av företaget, undrar jag.

– Nej det har nog kommit naturligt med intresset, menar Marcus och fortsätter: För Fredrik är väldigt duktig på försäljning och strategiskt tänkande så han brinner för den biten medan jag till en början tyckte att butik var roligast. Sen har väl jag växt in mer och mer i verkstadsdelen. Vi har alla våra ansvarsområden. Fredrik har alltså ansvar för sälj, jag för eftermarknad och butiker och då på alla våra filialer. Christopher har hand om IT, han bygger våra hemsidor och alla våra interna system och Anna utbildade sig i ekonomi som hon tar hand om med support från Aner.  

Aner har lämnat säljprocesser bakom sig och har mer haft hand om företagets utveckling och han säger själv att han är på väg att gå i mål med sina visioner. 

– Men vi har fortfarande jobb att göra med att få till Stockholm och Lomma i Skåne. Men allt måste ske med en organisk kraft. Vi spekulerar aldrig, utan känner vi att vi måste ta ett beslut som vi inte känner för då tar vi inte beslutet. Jag har alltid sagt att ett beslut ska inte behöva tas utan det tas av sig själv. Men man måste alltid ha radarn ute, man måste ha en vision och ett mål dit man vill för har man inte det så kommer man inte dit heller. 

Aner och det företag han skapade och inledde sin verksamhet med på rivningstomten vid Ekersgatan i centrala Örebro har också kommit långt där beslutet att tidigt satsa på husbilsförsäljning var ett beslut taget med en klassisk målnäsa, för att prata fotbollsspråk. Och just nu är branschen i en högkonjunktur men med tanke på att vissa husbilar kan kosta runt en till två miljoner kronor så tänker jag att det kan inte vara för vem som helst. Är det pensionärer som säljer sina hus och drar iväg i sina husbilar? Är det mest höginkomsttagare? 

– En märkbar trend i år är att det har gått ner ganska kraftigt i åldrarna. Vi säljer idag till de som jobbar med vanliga jobb. Den peaken som för några år sedan låg på 71 år den har förflyttat sig nedåt. Dessutom finns det även rätt mycket bra begagnade bilar idag i prisklasser som är överkomliga. Men det blir yngre och yngre som köper husbilar, vi har sjuttiotalister som köper husbilar idag.

Man kan undra vad det beror på, denna topp? Kanske att flera kända personer som Felix Herngren och Carola har synts i teveprogram med Hymer husbilar, eller handlar det om någonting annat kanske?

– Om du tar de senaste årens husbilar, då kan man nästan ta bort det ordet hus för det är i princip en bil idag, med den komforten som en husbil har, det är egentligen enbart formatet som är större.  Dessutom har utvecklingen på bodelen utvecklats väldigt mycket så folk har upptäckt att husbil är ett intressant alternativ. Men det klart att även den mediala exponeringen gjort sitt, menar Aner.

– En annan trend hos de yngre är den med campingbilar, där man bygger en inredning i vanliga skåpbilar, det ökar väldigt mycket och passar om man är lite mer äventyrlig och vill ut i naturen. Många sätter också husbilen i ett annat användande idag. Många har barn som håller på med idrott, där föräldrar är med mer idag på cuper och tävlingar till exempel, så istället för att ta in på hotell så bor man i husbil. Du kan även finansiera din husbil genom att plocka bort andra kostnader, så det är en blandning av ny livsstil, att det är praktiskt och att det passar nutidsmänniskan, säger Marcus.

Om nu husbilen är inne i en högkonjuktur så blir jag ändå nyfiken på nästa steg. Vad går att utveckla för att bibehålla det momentum som branschen har skaffat sig? Aner menar att det finns undersökningar som säger att husbilarna redan nu ligger långt fram i miljöhänseende och elektrifieringen lär utvecklas om vi pratar om teknikutveckling. Bodelen är svårare att förutse.

– Men en sak som efterfrågas allt mer är fler bältesplatser. Dagens familjer är ofta storfamiljer med bonusbarn och då behövs fler platser. En annan sak som inte kommit till Sverige än är så kallad ”slide out”. Det handlar om att få bilen att växa genom att till exempel skjuta ut en vägg. Men husbilarna blir väldigt tunga och det är ett problem i Sverige, menar Aner.

– Vi har en 3 500 kilos begränsning att förhålla oss till för de som tog körkort efter 1996, husbilarna är ju registrerade som personbil klass 2, så vi måste fokusera på att ta fram husbilar med den maxvikten och då blir de lite mindre. Men det pratas om att man ska höja den här gränsen för B-körkort till 4 250 kilo och det skulle underlätta rätt mycket, säger Marcus.

Aner Engstrand började sitt entreprenörskap med husvagnar och jag kan inte motstå frågan om husvagnen är död som avslutning på denna intervju?

– Nej, det är den inte, säger både Aner och Marcus i mun på varandra.

– Utvecklingen har gjort att de har blivit mer uppställningsvagnar, det byggs nästan för fina vagnar och det hänger ihop med bilarnas utveckling och den vikt de får dra. Sedan finns det lite tankar på hur man skulle kunna koppla ihop husvagnen med eldrift på bilen. Så nej, husvagnen är inte död, avslutar Aner Engstrand.   

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.