Fredric Skargren flyttade till Örebro för sex år sedan och jobbar numer på Transportstyrelsen samtidigt som han är doktorand i ämnet informatik på Örebro universitet. Men Fredric är även konstintresserad och gav i våras, på egen hand, ut en bok om skulpturerna i stadsparken i Örebro.
Fredric Skargren har en bakgrund som frilansande kulturskribent i bland annat Kristianstadbladet och Nerikes allehanda. Konstintresset har han haft med sig i livet och det är också bakgrunden till boken. Nyfikenheten inför ämnet ställde frågor om vad konst egentligen är: Är det där konst och varför är det konst?
Så han läste en distanskurs i ämnet konstvetenskap, 60 poäng vid Uppsala universitet, och där menar Fredric att han fick nycklarna för att kunna svara på frågorna. Bland annat så använde han de nycklarna när han skrev boken ”Konst i det fria – skulpturerna i Örebro stadspark”.
– Jag hittade en bra form för att skriva om offentlig konst. Varför står det här verket här? Hur hamnade det här? Ofta tänker man inte på det utan tar det för givet att staden ser ut så här. Sen är jag även triggad av hur man ska tolka konstverken. Vad betyder de? Vad tänkte konstnären? Vad är det för material?
Fredric hittade sedan ett format till boken som han kallar för ”ganska snällt”, cirka två A4-sidor till varje konstverk.
– Det slog mig att här finns en samling skulpturer på en plats vilket lämpade sig perfekt för en bok. Det finns en början, det finns ett slut, och man kan följa storyn.
Finns det något sammanhang mellan skulpturerna?
– Det som är så coolt är att det är samma ägare som äger alla utom tre stycken av de totalt 20 skulpturerna: Örebro läns trädgårdsaktiebolag. En annan intressant sak är vem eller vilka som bestämt att det ska finnas skulpturer i Stadsparken och vilka de ska vara. På 1950-talet var det en stark man som tog besluten, på 1970-talet var det mycket konsttävlingar och under 1990-talet blev det en sorts professionalisering där utbildade kommunala tjänstemän tog besluten men där konsttävlingar fanns kvar.
Är det några skulpturer som stuckit ut lite extra?
– Inga som har väckt några större kontroverser. Ändå är det två som jag tycker sticker ut. ”Resonans” är en och den står vid ena ingången till Stadsparken. Den kom på 1950-talet och var nog rätt ”spejsad” och väckte uppmärksamhet på sin tid.
Resonans är också den näst dyraste skulpturen. Arne Jones hette konstnären och hans verk finns i många svenska städer, bland annat i Uppsala, Norrköping, Malmö, Lund, Borås , Stockholm och faktiskt i Hällefors.
– Den andra är ”Jeremias i Tröstlösa”. Den stod i Brunnsparken från början men blev en ersättningsskulptur i Stadsparken. Sånt blir lite extra intressant och coolt, jag gillar lite udda historier där konstverk hamnar på avigvägar och landar på platser där de kanske inte skulle ha varit på från början, avslutar Fredric.
”Konst i det fria – skulpturerna i Örebro stadspark” enligt Fredric Skargren
1. Först skriver jag ett intro där jag berättar om varför jag gör detta och vad storyn är.
2. Här skriver jag om konstverken. I samma form på alla.
- Hur kom de dit?
- Vem bestämde det?
- Hur kan man tolka det?
3. I sista kapitlet så kör jag en avrundning och filosoferar runt varför man har konst i stadsparker. Boken är kort och koncis.