Elmotorcykel – framtidens bränsle är inte längre bensin

Text: Ulf Hjelting Bild: Pressbild
Posted 2020-02-24 in Leva & Bo, Näringsliv

elmotorcykel

Elbilen har helt klart kommit för att stanna. Och i kölvattnet av alla el-mopeder och el-scootrar håller det även på att hända något med alla tvåhjuliga motorcyklar. Vi har därför tittat extra på trenden elmotorcykel för 2020.

 

Harley Davidson brukar oftast förknippas med stora custommaskiner med ett rejält tungt motorljud. En ’HD’ är alla bikers våta dröm, oavsett vad de själva säger angående pris och prestanda. Nu släpper Harley Davidson en, håll i dig rejält nu, en elmotorcykel med namnet ”LiveWire”. Maskinen pressvisades i juli förra året och lär hitta ut på marknaden lagom till sommaren 2020. Priset ligger i USA på 30 000 dollar, vilket gör cirka 282 000 svenska kronor för detta kraftpaket. Riktpriset i Sverige landar dock på 348 900 kronor. Oklart varför.

Framtiden är redan här och den är definitivt eldriven vad det gäller motorcyklar. 0 till 100 för en ”LiveWire” går på endast tre sekunder och räckvidden vid stadskörning är knappt 16 mil på en laddning. Batteriet laddas fullt på cirka en timme. Är detta verkligen något för alla puritaner som säger ”loud pipes saves lifes”? Det återstår dock att se, men så länge merparten av alla trafikanter (läs bilister) inte tar hänsyn till att det finns tvåhjuliga motorfordon i trafiken lär det vara förenat med total livsfara att färdas på en nästan ljudlös motorcykel.

Nu är inte Harley Davidson den enda motorcykeltillverkaren som vänt näsan åt det här hållet och tittat på att el-driva sina fordon. Zero är en tillverkare som enbart gör elmotorcykel. På bara 13 år har företaget gått från att vara en liten startup i ett garage i Santa Cruz i Kalifornien till att sälja motorcyklar över hela världen. Fem olika modeller finns idag att välja mellan. Dock är alla modellerna förvillande lika varandra till både design och utseende. Zero inriktar sin produktion av motorcyklar främst på offroad och landsväg. Priset varierar mellan 152 900 och 274 900 kronor, beroende på modell och utförande. Räkna med att modellerna från Zero för 2020 finns för provkörning under våren.

Det övergripande problemet är att i princip alla tillverkare av el-motorcyklar gör modeller som har ett mer eller mindre futuristiskt utseende. Eller som de skämtsamt brukar kallas i MC-kretsar: ”plastraketer”. När får vi se en riktig ’retrocustom’ i elutförande?

En tillverkare som definitivt inte döljer att de tillverkar el-motorcyklar är Cake som tillverkar ”Kalk&”. Designmässigt är denna skapelse något av det absolut fulaste som skådat dagens ljus när det gäller motorcyklar. Den må vara futuristisk och speciellt anpassad för offroad, men de ska tydligen fungera ypperligt för sitt ändamål när det handlar om att agera dirtbike på en offroadbana. Batterikapaciteten ligger på 2.6 kWh och hela cykeln väger endast 80 kilo. Nio mil per laddning. Snudd på moped? Tja, allt är en definitionsfråga, men en sak är helt säker och det är att el-driften bland motorcyklar är här för att stanna.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.