Philip Luu – ”Idag vill kunderna ha mer kryddad mat”

Text: Ulf Hjelting Foto: Tomas Karlsson
Posted 2020-01-20 in Mat & Dryck, Näringsliv

Rice & Noodles

Han har sedan länge varit ‘Mr Saigon’ för många – Philip Luu. Nu går ägarna för kedjan skilda vägar och Philip har öppnat nya “Rice & Noodles” i Almby och i Västhaga, den sistnämnda så sent som i mitten av januari.

 

– Vi är fortfarande vänner. Vi hade lite olika syn på inriktning och utveckling, säger Philip Luu när vi träffas för att prata mat, kryddning och vad som kommer att hända i framtiden.

Inriktningen är i stort sett samma på Saigon och Rice & noodles; det vill säga asiatisk snabbmat. Där har ingenting att ändrats.

– Jag kommer att införa några enstaka förändringar på menyn för Rice & noodles. Bland annat en lätt-wokad kycklingfilé i ananas och stark sötsur sås och en marinerad fläskfilé i honung och pepparsås. Det blir inga stora förändringar.

Största förändringen sker i Västhaga. För några år sedan drev Philip en Saigon-restaurang i Rosta och Stjärnhusens centrum.

– Redan då hade jag ögonen på den där lokalen, berättar han.

”Den där lokalen” är det som förut var Hemmakväll, belägen bredvid McDonalds i Västhaga. Där finns det nu plats för 90 personer och den nya restaurangen hade premiär den 22 januari. En detalj i loggan på Rice & noodles är ett kinesiskt tecken. Det är tecknet för mat vilket passar bra.

– Det är lite som en ‘food court’ ute i Västhaga med McDonalds, Subway, pizzerian Mona Vera och Rice & noodles. Egentligen hade jag planerat att öppna redan i slutet av förra året, men det gick inte med julens alla ledigheter.

 

 

I år är det tolv år sedan Philip blev delägare i Saigon och ett snabbmatskoncept infördes på restaurangen.

 

Vad har hänt under dessa år, om vi pratar mat?

– Jag uppfattar det som svensken blivit mer öppen för kryddad mat. Kanske hänger det ihop med att så många åker på semester till Thailand. De har lärt sig äta kryddad asiatisk mat och när de kommer hem vill de ha samma kryddning. Det är stor skillnad idag mot i början av 1990-talet, men vi är långt ifrån den kryddning som finns i Kina med bland annat sichuanpeppar.

 

Vad skulle hända om du, så att säga, gick ’all in’ på kryddningen?

– Åååå nej, det skulle inte fungera. Risken är att kunderna inte äter och då skulle jag inte ha många kunder kvar, haha. De flesta skulle inte vilja ha det så starkt kryddat.

 

De flesta som öppnar restaurang nu för tiden brukar ha svårt med att hitta kockar.

– Det där känner jag igen. Hälften av våra kockar kommer från Kina. Samtidigt märker jag att allt färre vill jobba som kock. Det är ett tungt yrke, det ska man komma ihåg. Här arbetar vi nästa uteslutande med wokpannor och det krävs en viss teknik och kunnande för att klarar av att laga mat på det sättet.

 

Vad har varit största utmaningen under åren?

– Du har alltid en plan med din meny. Den största utmaningen är nog att få den menyn att smaka lika på alla restauranger. Allt handlar i grunden om att mat smakar olika beroende på vem som tillagar den.

 

Finns det planer på att expandera till andra städer?

– Jag har fått förfrågningar om detta. Men jag vågar inte satsa i städer med mindre än 30 000 invånare. Det måste finnas en kundkrets.

 

Och restaurangen i Karlskoga? Vad har hänt där?

– Den restaurangen finns kvar, men under annat namn och med andra ägare.

 

Och att sälja?

– Finns det inga som helst planer på att göra nu. Kanske om tio år, tidigast, och då går jag i pension. I nuläget är något sådant inte aktuellt.

 

Något annat i pipeline?

– Ja, men det kan jag inte prata om. Inte än.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.