Motortalangen Philip Gehrman ska utmana nordiska eliten

Text: Thomas Helsing Foto: Tomas Karlsson
Posted 2019-05-18 in Leva & Bo, Näringsliv, Nöje

Philip Gehrman

Örebro län har en fin motortradition med många profiler som fostrats här och nått framgång inom olika grenar av motorsporten. Efter Ronnie Peterson, Stig Blomqvist, Richard Göransson och Marcus Ericsson kanske vår nästa stjärna heter – Philip Gehrman.

 

Han beskrivs allt oftare som en av de största talangerna inom rallycross just nu och när man synar hans karriär så har det verkligen gått undan. 2010 började han köra folkrace. Till en början gick det sådär men 2012 började han plötsligt vinna. Bland annat tog han hem den prestigefyllda Finnskogafestivalen och var taggad på att fortsätta. Men pappa Bobby hade redan börjat fundera på rallycross och så blev det.

Första bilen blev en Bmw E23 coupé vilket innebar en mindre kulturkrock. Philip hade aldrig tävlat i en bil med bakhjulsdrift tidigare och första tävlingen gick verkligen dåligt. Men i takt med att han lärde känna bilen så gick det bättre och bättre och till sist började segrarna komma.

Näste steg upp blev en EM-klassad bil i form av en Ford fiesta. Han körde SM-serien med den men gjorde under den säsongen även ett inhopp i EM-tävlingen i Höljes och det gav en fingervisning om att han var redo för större klasser, att han kunde hävda sig i konkurrensen.

– Har jag så bra fart? tänkte jag förvånat efteråt. Så då började vi fundera på nästa steg, säger Philip Gehrman.

Under vårt samtal rabblar han upp tävlingar, placeringar och händelser under specifika lopp, lite förvånad själv över att han minns så mycket. När han kommer in på specifika lopp skiner Philips engagemang för sporten, och troligen en hel del tävlingsinstinkt, igenom. En kille som verkligen älskar det han gör.

23-åringen är född och uppväxt på landet och kallar sig själv för en bondpojk. Som motvikt till de intensiva publikfesterna ute på tävlingsbanorna har han hemmet och familjen hemma i lugna Lindesberg.

– Sporten tar upp mycket tid så när jag är hemma försöker jag hinna med att träffa vänner och umgås med min flickvän Matilda. Hon har förståelse för att det tar tid, hon har sysslat med tävlingsgymnastik själv, berättar han.

Gehrman motorsport är ett aktiebolag han bildat runt satsningen tillsammans med pappa Bobby som till vardags driver Lindesbergs gummiverkstad med ett av de största däckhotellen i dessa trakter. I teamet finns, förutom de själva, en kock och två mekaniker. I de stora fabriksteamen är det inte ovanligt med ett fyrtiotal personer på de stora tävlingarna på EM så Philip har onekligen lyckas nå långt med små medel och en nyckel är professionaliteten.

– Ända från början så har vi sagt att vi ska vara professionella. Vi ska ha ordning och reda, snygga teamkläder och betala allt direkt, berättar Philip och snuddar vid en del av motorsportens baksidor:

– Det finns människor inom motorsporten som inte gör rätt för sig men vi har alltid sagt att vi ska sköta våra betalningar ordentligt, säger han.

I år tar han steget från EM-serien till den nordiska motsvarigheten vilket innebär tävlingar i Sverige, Norge, Finland och Lettland. Bilen är en Volkswagen Polo och är helt ny för Philip. Fabriksny går de loss på 6 miljoner, nu har Team Gehrman fått köpa den begagnad för 2 miljoner.

– Det var inget att tveka på. Bilen tog silver på VM 2016 så det är en riktigt bra bil, säger Philip.

När vi står ute och pratar en stund senare berättar han att de ska iväg och testa den i Höljes senare samma eftermiddag.

– Det blir i princip första gången jag kör den, konstaterar han.

Philip Gehrman

Vilka av oss vanliga dödliga skulle investera 2 miljoner i en bil utan att testa den? Men så är motorsporten inte som något annat. Philip Gehrman berättar om segrar och missar, diskning efter vunnet lopp för något som hänt i depån, familjär stämning, oärliga människor och banor så brutala att han fått kämpa sig i mål på bara tre hjul.

– Rallycross är så drygt ibland, man kan studsa lite och så är chansen borta, säger Philip och ler snett.

Idag är rallycrossen en stor publiksport. I Höljes kan det vara uppåt 50 000 i publiken och ute i Europa är publiksiffror på 80 000 inget ovanligt. Gräver man lite hittar man också rätt uppseendeväckande historier. Värst var kanske ett lopp 2016:

– Jag var nyopererad det året. Jag hade tappat 3 liter blod och vi funderade på om jag skulle få en transfusion, men så tyckte läkarna att jag var så ung så det skulle kroppen ordna ändå. ”Du hämtar dig” sa de. Jag hade tappat 10 kilo men satte mig ändå i bilen. På något sätt lyckades jag vinna, men det tog nog på krafterna.

Han berättar att han sett en intervju med sig själv efter loppet och blivit lite chockad. Han sluddrade fram svaren och blicken var alldeles borta.

 

Låter som att du tog dig runt mycket på adrenalin?

– Ja så var det. Och generellt så är det få sporter som det är så mycket adrenalin i.

I slutet av den säsongen stod han med ett välförtjänt EM-brons runt halsen. Den här säsongen deltar Philip i Rallyx nordic vilket i princip är de nordiska mästerskapen. Fördelarna är flera, serien har både mer tv-tid och mediabevakning än EM-serien han körde i förra året så arbetet med att locka sponsorer har gått lättare.

Säsongen börjar den 18-19 maj i klassiska Höljes och går sedan via Danmark, Lettland, Norge och Finland innan säsongen avslutas i Tierp den 21-22 september. Har man inte möjlighet att ta sig till tävlingarna så kommer hela säsongen att sändas live på tävlingens Facebooksida.

För Philip Gehrman handlar det nu om att testa och justera bilen under de sista veckorna fram till starten.

 

Philip Gehrman

 

Hur är du när det blir dags för tävling?

– Jag ser nog lugn ut på utsidan, men jag kan absolut inte äta något den dagen. Jag dricker en hel del, och pinkar ofta, ha ha. Men annars går jag in i en bubbla och försöker stänga ute allt runtomkring. Det går sådär när det är 50 000 åskådare på Höljes. Men tar jag mig bara förbi kvalet till semi så brukar nervositeten rinna av mig.

 

Har du någon förebild?

– Det har kommit en hel del duktiga förare från bankörningen, som Johan Kristofferson. Han är alltid konsekvent och lugn i sin körning. Det är han man vill vara, helt klart.

 

Vart siktar du?

– Rallycross är det jag alltid velat hålla på med, jag gillar tävlingsformen med kval, semi och final. Och så får man buffas lite. På tävling får jag känna mig lite som en rockstjärna. Jag är verkligen privilegierad som får syssla med det här.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.