Det råder hjultider i cykelstaden Örebro

Text: Thomas Helsing Foto: Tomas Karlsson
Posted 2019-04-19 in Leva & Bo, Näringsliv

cykelstaden Örebro

När vi besöker Sportson på Rudbecksgatan i slutet av mars är det ett nästan löjligt svettigt tempo. Cyklar ska tas in, lagas, testas och lämnas ut. Cykelstaden Örebro är på väg att rulla ut ur vinteridet.

 

Vi rycker tag i Jocke Hagström som ser lite lätt stressad ut när anteckningsblocket plockas fram.

– Under de här veckorna vänder vi 30-40 cyklar per dag, berättar han och syftar på reparationer, serviceärenden och rena däckbyten.

Precis som när det gäller bilar har cyklisterna anammat möjligheten – och nyttan – med att ha olika sorters däck på vintern och på sommaren. Och precis som många bilister är det en hel del cyklister som förvarar sina däck på ett däckhotell. Sportson har nånstans uppåt 400 uppsättningar däck i förvar åt kunder.

– Direkt när solen tittar fram så ska de ha på sommardäcken. Det bara smäller till, berättar Jocke.

SMHI är alltså ett bra verktyg för att planera framåt även i cykelbranschen. Den mest stressiga perioden brukar pågå 1-2 veckor innan det lugnar ner sig igen. Det märks att tempot är högt när vi är där.

– Kan någon hjälpa kunden som står och väntar, ropar Jocke till kollegorna och syftar på kunden som precis klivit in i butiken. Det är onekligen höga ambitioner när det gäller servicen.

Han berättar vidare att elcykeln fortfarande är populär. 2017 blev den utsedd till årets julklapp och fram till och med förra året kunde man ansöka om bidrag för att köpa en. Enligt Jocke växer fortfarande intresset för elcyklar men i cykelstaden Örebro ligger man ändå lite efter i den utvecklingen.

– Jag tror att det finns kvar en liten stämpel här att det är ”fusk” eller bara för personer som inte orkar trampa. Men jag tror exempelvis att har man en elcykel så tar man den oftare än man tar bilen, säger han.

Främst är det barnfamiljer som bor lite i Örebros utkanter som fått upp ögonen för elcykeln.

– Går vi tillbaka 5 år i tiden var den typiska kunden 50 plus. Gruppen som växer snabbast nu är familjer med småbarn. Örebro börjar bli så stort och så hårt trafikerat att man ser klara fördelar med en elcykel istället.

En annan stor trend är den så kallade förmånscykeln. Alltså möjligheten att via arbetsgivaren kunna leasa sin cykel och betala med ett avdrag på lönen. Det var exempelvis ett sådant upplägg som gjorde att de svenska hemmen fylldes med datorer i slutet av 1990-talet vilket brukar anges som en framgångsfaktor när man pratar om hur långt framme Sverige ligger på IT-området. Det är dock för tidigt att sia om vilka effekter möjligheten att leasa en cykel kommer att ge, men killgissar vi lite lär nog hälsoeffekterna bli mätbara.

– Lokalt i cykelstaden Örebro är det här väldigt stort. Kommunen har säkert 3 000 cyklar ute hos sina anställda och det finns möjligheter för privata företag att erbjuda detta också.

Om cykeln är det centrala är hjälmen, så att säga, huvudsaken. Och det är förstås inget att skämta om. Under åren 2007-2012 omkom 153 cyklister och 44 000 skadade sig så illa att de behövde uppsöka akut sjukvård.

Medan bättre halkbekämpning och vinterdäck anses kunna göra mest för att minska olycksstatistiken så kommer hjälmen och andra skyddskläder på en god andra plats. För några år sedan introducerades en ny typ av cykelhjälm på marknaden. Mips-hjälmen är ett resultat av svensk forskning. Precis som hjärnan skyddas naturligt mot slag genom att glida runt i vätska innanför skallbenet så har Mips-hjälmarna ett rörligt ytterskal i förhållande till hjälmstommen.

– Vi kommer snart att gå över till att enbart sälja Mips-hjälmar, avslöjar Jocke och hänvisar till den högre skyddsfaktorn.

Men ännu modernare forskning har tagit fram en annan typ av hjälm som anses säkrare, framförallt för cyklister i stadsmiljö. Med produktnamnet ”Hövding” har man tagit fram en hjälm som ser ut som allt annat än en klassisk hjälm. Istället är det en halskrage som imiterar bilarnas krockkuddar.

”Hövding” är batteridriven och utlöses när den avläser ett onormalt rörelsemönster. Då aktiveras en behållare med heliumgas som snabbt blåser upp en ”hjälm” som skyddar stora delar av huvudet, faktiskt större än de traditionella hjälmarna. Vinsten med de nya hjälmarna är att risken för hjärnskakning minskar rejält och risken för skallfraktur blir nästan obefintlig.

– Intresset för Hövding växer och vi säljer mer och mer av den, berättar Jocke när vi pratar om nivån på säkerhet i cykelstaden Örebro.

 

Cyklar läker aldrig, de behöver återkommande omvårdnad.” – Jocke Hagström

 

Ens egen fysiska säkerhet är en sak men man bör ägna mer än en tanke åt cykelns säkerhet och därmed är vi inne på lås.

– Det handlar om att hitta en balans mellan hur smidigt och hur säkert det ska vara, berättar Jocke och visar på en cykel som står uppställd till försäljning.

De fasta låsen räcker inte idag då cykeltjuvarna kan bära iväg med cykeln till en undanskymd plats för att där i lugn och ro ge sig på låset. Därför bör man komplettera ringlåset som medföljer cykeln med en kätting eller ett bygellås. På dagens ringlås finns det uttag för att koppla på en kätting på ett smidigt sätt.

För två år sedan gjordes 65 200 anmälningar om cykelstöld och 10,3 procent av de svenska hushållen uppgav att de utsatts för cykelstöld. I verkligheten är problemet större och antalet stulna cyklar långt fler och enligt Brottsförebyggande rådet är det bara 40 procent av stölderna som anmäls.

I cykelstaden Örebro har man arbetat förebyggande genom att identifiera särskilt brottsdrabbade platser och analysera orsakerna till att cyklarna stulits just där. Det har lett till åtgärder som bättre insyn och belysning, cykelparkeringshus och löpande bortforsling av övergivna cyklar.

Så om du nu har fått koll på hjälm och lås återstår bara att ta in cykeln från balkongen eller förrådet och damma av den. Men innan du ger dig ut i vårsolen låter vi Jocke ge några tips på vilken vårservice man bör ge sin tvåhjuliga vän.

– Börja med att tvätta av och smörja upp cykeln. Spänn kedjan och pumpa upp däcken. Sedan bör du gå igenom cykeln och kolla så att inget sitter löst. Kolla också så att det inte glappar någonstans, låter man det glappa för länge kan det bli ett väldigt dyrt fel till slut, avslutar Jocke Hagström.

 

Cykelhjälms-trivia

Fram till 1970-talet användes cykelhjälm främst av tävlingscyklister. Den dominerande modellen var gjord av stoppade läderremmar som såg ut som ett kraftigt hårnät. Den skyddade minimalt mot stötar och smällar och fokuserade istället på skrapsår. Det var först under 1970-talet som cykelhjälmen började dyka upp på vardagscyklisterna huvuden.

En av de första moderna cykelhjälmarna var svensktillverkad i cellplast och lanserades 1980. Sedan dess har hjälmarna utvecklats och fått fler och fler användare. En undersökning gjord 2013 visade att 36 procent av alla cyklister i Sverige bar någon form av hjälm.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.