Vart tar lönen vägen?

Text: Thomas Helsing Foto: Wikimedia commons/Financial Times
Posted 2019-01-29 in Leva & Bo, Mode & Shopping, Näringsliv

lönen

”Då finns det ingen som tar en, man är kung kung kung i baren. Det är något som man verkligen vet: Den 25:e smäller det” sjöng Magnus Uggla i en av sina otaliga hits och några tusen åttiotalister har säkert skrålat med på något dansgolv, halvt igenkännande, skrattande åt nudlar-referensen.

 

För den som är anställd över ett år blir det tolv löningsdagar och ingen är mer efterlängtad än den i januari. Ni vet, när man bränt alldeles för mycket pengar på den där onödigt dyra kristallvasen till mamma, eller den elektriska skäggtrimmern till pappa som hade långt fler funktioner än vad han någonsin kommer att få grepp om (och därför kostade därefter).

Och så de där hemvändarfesterna i mellandagarna då man var så jäkla lycklig över alla bekanta ansikten (och av vinaren man fått i sig på förfesten) att man strösslade alldeles för mycket drinkar omkring sig. För att inte tala om nyårsaftonens 5-rätters med hummer från New England vars prislapp inte står Nobelmiddagen långt efter. Ni vet, lönen som kommer efter allt det där.

Traditionen säger att veckan fram till den lönen är årets fattigaste, och det är det nog få som bestrider, men nyligen gjordes en undersökning av Sifo på uppdrag av Klarna för att ta reda på vad svenskarna gör med lönen direkt efter att den ramlat in på kontot. Stämmer Ugglas beskrivning att vi kastar oss ut direkt och shoppar kläder till nästa fest?

 

Nja, hela 53 procent uppger att de faktiskt shoppar loss på Ica eller annan livsmedelsaffär först. Övrig shopping får helt enkelt vänta, för äta bör vi ju.

– När lönen kommer kan det bli svårare att ta sig fram i livsmedelsbutiken än på köpcentret med tanke på att livsmedel är det första som mer än hälften av svenskarna väljer att spendera pengar på, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande.

Jo jo, det är lite som att försöka navigera en förmiddag på Ica under Krämaren när pensionen just landat hos några hundra pensionärer i city. Det finns förstås en mindre rolig vinkel på detta och det är att allt fler har svårare att få ekonomin att gå ihop idag. I undersökningen har var sjunde svensk sagt att pengarna inte räcker hela månaden och då är det troligen långt ifrån alla som bränt den på hot shots. Sämst är det inte oväntat för gruppen kvinnor.

I undersökningen framgår det att allt fler vill eller redan använder sig av digitala verktyg för att hålla bättre koll på ekonomin, inte minst bland yngre. En fjärdedel av svenskarna vill enligt undersökningen ha någon slags app som kan ge dem bättre översikt. Tittar vi på Nollnittons målgrupp, någonstans mellan 18 och 30, är det närmare hälften som har eller vill ha en sådan app.

Att vi idag har digitala möjligheter till betalning visar sig också i den minskande populariteten att använda kreditkort. Hälften av de tillfrågade är negativt inställda. Varför fibbla med plastkort som tar plats när man kan swisha, liksom? ”Allt i mobilen” är trenden som märks allra tydligast bland kvinnor och män under 30. Var tredje man säger också att de är negativa på grund av räntorna.

– För många har det traditionella kreditkortet spelat ut sin roll och de yngre generationerna har ofta en negativ inställning till kredit överlag, skriver Viveka Söderbäck och fortsätter sedan att berätta om att Klarna därför tagit fram – ett nytt plastkort!

Med andra ord har man fångat upp trenderna och gjort en intressant framtidsspaning och sedan – gjort ungefär som man brukar. Okej då, med Klarnas nya kort kan du välja om inköpet ska dras direkt eller betalas i slutet av månaden, men det är ju inget revolutionerande idag. Möjligheten finns ju redan i redan Klarna-anslutna nätbutiker exempelvis. Så, om allt fler blir negativt inställda till plastkorten – vem ska använda Klarnas kort då?

 

Vad vi först spenderar lönen på
Livsmedel (53%)
Shopping (7%)
Café, barer och restauranger (7%)

Det första vi sparar in på
Shopping (29%)
Café, barer och restauranger (17%)
Festande (12%)

 

I Klarnas och Sifos undersökning deltog 1069 svenskar.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.