Driver man en verksamhet där kunder och uppdragsgivare ringer för att boka tider så kan det bli så att man lägger ned en väsentlig tid på att svara i telefonen. Det råder nu det Örebrobaserade företaget Boka.se bot på.
Svaret är ett enkelt nätbaserat bokningssystem som frigör tid för företagare och förenklar för deras kunder. Sedan starten för två år sedan har kunder till Boka.se registrerat 21 000 bokningssystem som används av 160 000 personer. Till största del är det små företag som till exempel däckfirmor, frisörer, skönhetsterapeuter och olika rådgivningstjänster men även föreningar och privatpersoner.
Nu har man gått vidare med nästa steg; att erbjuda en egen betallösning när tjänster bokas, något som dock krävde en 600 sidor lång ansökan till Finansinspektionen.
– Det är så krångligt att de flesta avstår, med nu är vi ensamma om att kunna erbjuda våra kunder full kontroll över sina betalflöden, säger grundaren och vd:n Petter Sehlin.
Ansökan godkändes och Boka.se har nu samma status som Klarna och iZettle.
Det mesta av näthandeln gäller fysiska varor som kläder, böcker och elektronik. Därför är de flesta e-handelsplattformar optimerade för just detta. Petter Sehlin på Boka.se tänkte annorlunda.
– Vi bestämde oss för att bygga ett system som var optimerat för tjänster istället. En gemensam nämnare för alla tjänster är att de är kopplade till en viss tid då tjänsten ska utföras. Enklast möjliga tidsbokning blev därför en grundsten i vårt system, berättar han.
Just nu provkör man också ett system för sista-minuten-bokningar.
– Ett problem för många i servicenäringen är att kunder avbokar sent eller inte dyker upp alls. Nu lanserar vi en tjänst som gör att våra kunder enkelt kan skicka ut erbjudande om lediga sista-minuten-tider när kunder uteblir. Genom en AI-lösning kan vårt system automatiskt lista ut vilka kunder som är mest intresserade av de tider som blir lediga, avslutar Petter Sehlin.