Happynest står det på en stor grön skylt ovanför ett vackert upplyst panoramafönster i hörnet av en byggnad när man åker ut från eller in till stan på den södra sidan av Örebro. Jag har alltid undrat vad som finns där inne i ”boet”. Nu vet jag, och snart kommer ni också att få veta. Möt Johan Sjöstedt, grundare, vd och en entreprenör ut i fingerspetsarna.
Han hade det rätta drivet och det var inom försäljning som det skulle gå att göra någonting då skolan inte gav några toppbetyg.
När skolan väl var över, och militärtjänstgöringen likaså, fortsatte tankarna på sälj. Johan hamnade i Electrolux Business School, knackade dörr och sålde dammsugare. Det var tufft, han fick skäll, men lärde sig verkligen att sälja. Under en semester i Tyskland satt han på en Biergarten med sin pappa och hans fru och en chef för ett företag. Efter att ha berättat om sina framtidsplaner fick Johan ett tips om ett företag som sökte en agent i Sverige. Utan att kanske riktigt tro på det skickade han ett brev och berättade vem han var och vad han ville.
Han fick jobbet, företaget hette Leonardo och jobbade med glas. Då var Johan 22 år, det var 1998, och han startade sitt första bolag. Med 20.000 kronor i kapital och en halvrisig Volvo 340 drog han iväg på sin första säljresa.
I knappt tio år jobbade Johan på egen hand och var rätt nöjd med det. Reste fyra dagar i veckan, sålde stenhårt nio månader om året och var mycket ledig under tre månader. Friheten var drivet i jobbet, aldrig en jakt på pengar. Det blev även mycket privata resor och han hade det gott.
Lyssnar man på Johans liv fram till dess så arbetade han förvisso stenhårt men ändå känns det lite som om livet liksom hoppade på små framgångsmoln hela vägen. Lyckan var fullständig när han träffade sin fru Hanna och fick barn. Men plötsligt hände någonting som vände upp och ned på hela tillvaron och som kunde ha knäckt både honom och företaget.
– 2008 fick Hanna cancer, Hodgkins lymfom, min dotter var 1 1/2 år gammal då. Det satte livet på sin spets. Jag är lite av en matematiker och vill planera allt. Så även om 4 av 5 överlever denna typ av cancer så planerade jag för det värsta. Vad händer med bolaget? Det går inte att ta hand om barn och driva ett sånt här bolag själv. Jag började fundera på 7-4 jobb. Det var så mycket tankar hela tiden, berättar Johan.
– Sen kom lågkonjunkturen samtidigt, 2008. Den var brutal! Jag hade 3-4 månader i princip helt utan affärer. Under det året handlade det om att lämna på dagis, jobba, komma hem, laga mat, städa och naturligtvis ta hand om barnen. Hanna var så svag att hon i princip låg och sov under ett helt år. Men jag drev igenom det på något sätt.
Hur fixade du allt mentalt? Du måste ha varit under en overklig press. Fick du hjälp?
– Jag vill säga att vården är fantastisk. Personalen likaså. Men är man den som står bredvid så får man ingen hjälp. Det fanns ingen att gå och prata med. Det tycker jag verkligen saknas.
Men för att klara det får man gå ner i behovstrappan. Vad behöver man ha? Tak över huvudet, mat och värme. Grundbehoven. Det fick vi fokusera på.
Det var meningen att allt skulle bli som vanligt när den tyngsta perioden var över och Hanna hade blivit friskförklarad. ”Business as usual” – det var vad Johans hjärna sa. Kroppen talade ett annat språk.
– En dag när jag satte mig i bilen så kände jag hur all energi rann ur mig. Jag ville inte mer, jag var trött på att resa, jag ville inte göra det här längre. Den känslan för mig är nog bland det mest fruktansvärda jag känt. Det var så påtagligt. Vad ska jag göra då om jag inte gör det här?
Men Johan fortsatte jobba, för att han var tvungen, räkningar skulle betalas, under tiden började tankar om framtiden komma fram. Vad han ville med livet? Vad han ville bygga? Hur ville han ha det?
– Jag kom fram till att jag ville vara i Örebro oftare. Då dök även frågan upp om jag kunde driva bolaget på ett sätt så att jag kunde vara i Örebro oftare.
Det kunde du uppenbarligen med tanke på resultatet.
– Det jag bestämde mig för var att lägga upp en femårsplan med stenhårt arbete för att jobba upp detta till ett stort bolag. Då krävdes fler anställda som skulle vara ute och resa och träffa kunder samt butiker. Planen innebar även att vi skulle vara tio anställda och nå 30 miljoner i försäljning vid 2015. Den 14 december 2015 nådde vi målet.
Hur såg nästa mål ut då?
– Ganska snabbt efter att vi nått det första målet så satte vi en ny treårsplan med målet att passera 60 miljoner i försäljning och där är vi nu. I Happynest fall är förvisso inte försäljning detsamma som omsättningen på grund av att det avgår provision från försäljningssumman. 2017 omsatte vi strax över 17 miljoner kronor. Nu är målet att försöka nå upp till den där ribban på 100 miljoner i försäljning. Målet är realistiskt och nu har vi byggt förutsättningarna för det.
Vad innebär det?
– Den nya fastigheten här är en del, vi har personalen för att klara av det, dessutom har vi byggt helt egna digitala system. Affärssystem, orderläggningssystem samt sälj- och stödsystem. Vi har artikelsystem som tar hand om alla artiklars koder och bilder. Allt i ett enda system. Där även våra kunder kan koppla på. Vi satte upp att vi ville bli den bästa leverantören för onlineindustrin i Sverige. Det tror jag att vi är idag. Samtidigt måste vi även ha fokus på den andra marknaden. För 92 procent är fortfarande fysisk butik men i och med att online växer så oerhört fort så måste vi vara med där.
Det känns som att ni verkligen satsat för att ligga före era konkurrenter i en ny framtid?
– Vi gick ifrån 400 kvadratmeter till 1400 kvadratmeter genom flytten hit, vi har skjutit in 1 till 1,5 miljon i de digitala systemen. Så ja, vi har gjort otroligt mycket investeringar för att kunna slåss mot de större bolagen och finnas med när onlinekurvan når 15 procent, vilket man brukar säga är då de fysiska butikerna får det tufft. Vi har sett det i elektronikbranschen och man börjar se detsamma inom klädbranschen där till och med jättar som H&M påverkas.
Men nu är Happynest förberett? Med tanke på målet hundra miljoner i försäljning senast 2020?
– Vi har varumärkena, vi har produkterna, vi har leveranslogistiken och vi har personalen. Vi har väldigt mycket bra ”varför” hos oss. Det måste vi sälja in. Förstår kunden det värdet då blir vi stora.
Happynest gjorde även en varumärkesresa för några år sedan. Det juridiska namnet är fortfarande JSA Sweden AB och under många år hette bolaget JS Agenturer. Dålig fantasi som Johan säger och skrattar. Men för tre-fyra år sedan gjorde man ett grundligt analysarbete genom att titta på konkurrenterna. Man kom fram till att 82 procent av dem hade en svart eller vit logotyp, drygt 70 procent hade design, interiör eller Home i sina namn. Inget av detta ville Johans Sjöstedt ha.
– Det tog ett halvår att jobba fram namnet, värden och färgkoder. Vi vill förenkla handeln med heminredning. För det är det vi gör. Hos oss är det enkelt. Vill en kund handla 1 kaffemugg så skickar vi 1 kaffemugg, det går även om en frakt blir involverad också, avslutar Johan.
Eller som det står på Happynest hemsida; ”Interior business made easy”.