Många lastbilar du möter ute på vägarna körs tomma och samtidigt blir gods stående på grund av bristen på chaufförer. De stora aktörerna har länge haft sina lösningar på plats för att komma åt de här problemen men det har saknats ett system för de mindre, oberoende åkerierna – tills nu.
Fredrik Regin och Per Arenö säger sig ha hittat lösningen och har nu tagit hjälp av Inkubera för att lansera deras verktyg Waybill.
– Vi träffades i ett tillväxtprogram där vi båda deltog. Jag berättade då om mina tankar för Per och han kunde sedan inte släppa det. Så vi träffades och började diskutera hur vi kunde skapa ett verktyg för att ge rätt info om gods till transportledare, berättar Fredrik Regin.
Fredrik Regin är till vardags vd på Transportservice logistics AB samt trafikchef på Närkefrakt i Örebro. Han har arbetat i transportbranschen i snart 20 år och har själv brottats med de här problemen i sin vardag.
– Transportbranschen arbetar mycket analogt, det är papper, mejl och telefonsamtal. Vi har en stor digital utmaning. Ett av problemen nu är att jag kan boka en transport men jag kan inte ge kunden information om var godset befinner sig. Det går åt mycket tid till att ringa och skriva mejl, säger Fredrik.
Utanför de stora aktörerna finns den så kallade spotmarknaden där gods som ”blivit över” kan säljas till något åkeri som kan frakta det dit det ska.
– Jag jobbar idag med tolv åkerier och kanske hälften av åkerierna är enbilschaufförer. Deras bilar ska fyllas men ibland blir det gods över och det måste säljas på spotmarknaden. Med Waybill vill vi skapa en marknadsplats där åkare kan hitta gods att fylla upp med, säger han.
En av många fördelar med Waybill hittar man på det ekonomiska området. Idag kan det ta upp till 60 dagar innan en åkare ser vad den får betalt. Fredriks och Pers vision för appen är att åkarna ska kunna se direkt i appen vad de får betalt.
– Vi har en jättelång önskelista med funktioner men det är viktigt att vi inte trycker in saker som chaufförerna inte vill ha, slår Fredrik fast.
Stefan Grimmtorp är utvecklingschef på Waybill. Fredrik berättar att de började fila på appen redan för 18 månader sedan men det var först i somras som utvecklingen gick in i ett skarpt läge. Valet av utvecklingspartner föll på Wiccon, en Örebrobaserad webb- och apputvecklare. Han uppger att den stora utmaningen för dem nu är att få chaufförerna att vilja använda den och han tror att de har en bra strategi för det.
– Vi har en ganska öppen affärsstrategi där vi vill låta marknaden utveckla funktionerna i appen. De lösningar jag sett tidigare utgår ifrån transportledarens behov, jag tror inte att någon frågat chaufförerna tidigare. Men om Waybill ska bli ”chaufförernas bästa vän” är det otroligt viktigt att lägga in vad de har behov av, slår Fredrik fast.
Waybill blev ett Inkubera-företag för några veckor sedan och Fredrik uppger att de haft stor nytta redan. De har fått ta del av föreläsningar och utbyta erfarenheter med andra företag som befinner sig i uppstartsfasen.
– Vi har fått en affärscoach i form av Magnus Swahn som varit till otrolig hjälp. Hittills har han kunnat bekräfta att min syn på marknaden är korrekt och det har varit positivt att få veta att mina tankar ligger i linje med verkligheten. Han är också duktig på både miljö och logistik. När det är dags att skala upp detta kommer Inkubera vara till stor hjälp när vi behöver söka investeringar, säger Fredrik.
Vad händer härnäst? När får vi se Waybill i närmaste app-butik?
– Vi har bara någon vecka kvar med utvecklingen av appen så nu gäller det att få ut produkten så att den kan testas och vi kan få verifiering från marknaden där ute. På sikt vill vi förstås ut i resten av Europa och testa detta.
Här kan du läsa mer om Waybill.