Jag stämmer träff med grundaren av Delumo, Philip Lindqvist, på kontoret på Rudbecksgatan i Örebro i början av juni. Tidigare har det bland annat huserat en serietidningsaffär i lokalen men har du åkt eller promenerat förbi de senaste åren har du troligen inte undgått de gula fönstren med företagets karakteristiske maskot.
– Även om vi växer ur den här lokalen kommer vi nog aldrig att göra oss av med den. Det är ett perfekt skyltfönster för oss med tanke på hur mycket trafik som passerar, slår Philip fast.
Det ser avslappnat lugnt ut när jag kommer in. Vid ett skrivbord sitter någon och jobbar och en annan hänger i soffan med laptopen i knät. Philip berättar att de inte har några fasta platser. Inte heller några fasta arbetstider. Man tar en ledig plats som passar för stunden – ibland i soffan, ibland vid ett skrivbord. Det märks att man tagit en del intryck från andra ungdomliga företag i IT-branschen.
Delumo startade som ett UF-företag 2013. Nu i september firar man fem år och då har man också hunnit öppna kontor i Göteborg. Sedan tidigare finns ett kontor i Stockholm. Grunden i Delumos verksamhet är att hjälpa företag med strategier, planering och innehåll i sociala medier. Det finns, och har funnits, en stor okunskap bland svenska företag.
– Från början var den naturliga tanken att ”då utbildar vi dem”, säger Philip när vi pratar om UF-tiden.
Och det gick bra till en början men ganska snart upptäckte de att det uppstod ett stort problem.
– När vi utbildade företagen så lyssnade de och lärde sig, men när vi hade lämnat dem gjorde de inte vad de skulle. Det visade sig att de helt enkelt inte hade tid och det var då vi började tänka om, berättar han.
Så Delumos affärsidé ändrades från att utbilda till att istället sköta företagens sociala medier-konton. En slags spökskrivare.
– Vi utbildar fortfarande men då kollar vi alltid först om de verkligen har tid att sköta detta sedan.
Vilken typ av kunder riktar ni in er på?
– Små till medelstora företag. Vi säger inte nej till större företag men vi vill jobba personligt och effektivt och i stora företag är det ofta långt till besluten. Vi vill att det ska vara snabbt och enkelt.
På Delumo finns det två ovanliga yrkesroller. Social media managers har huvudansvar för kundkonton och skapar huvuddelen av innehållet liksom sköter mycket av kontakterna med kunderna. Philip Lindqvist jobbar tätt med dessa för att se till att Delumo håller vad de lovar. Sedan har man ett antal content creators runt om i landet som bidrar med innehåll. Perfekt extrajobb för exempelvis studenter, enligt Philip.
En gyllene regel när man startar företag är att identifiera ett problem hos sina tilltänkta kunder och sedan presentera en lösning. Är man dessutom relativt ensam om detta ser framtiden väldigt ljus ut. Delumo får sägas leva upp till denna regel väl då konkurrensen i Örebro är nästan obefintlig. Å andra sidan finns det nackdelar med att vara tidigt ute på marknaden.
– Vi behöver få upp legitimiteten för social media managers som yrke. Vi ställer höga krav så det är svårt att rekrytera. Vi får ansökningar från människor som tycker att det är ”kul med sociala medier”, men det räcker inte för oss. Idag saknas det kunskap om den här rollen.
Den 1 augusti öppnade man upp sitt Göteborgskontor och där ska försäljningschefen Paulina Holmgren driva upp verksamheten tillsammans med den nyrekryterade säljaren Hanna Amnå. Philip hoppas att man ska vara färdigetablerade där om 1-2 år.
Hur ser du utvecklingen för företaget framåt, om det blir som du vill?
– När vi känner oss etablerade i Göteborg blickar vi mot fler lokala kontor. Som Linköping – och Malmö känns jätteaktuellt. Det är naturligt för oss att finnas på fler orter. I framtiden kommer det bli fler videomöten än fysiska, jag tror att Göteborg och Örebro kommer att bli en stark länk.
Läs också: Så lyckas du med Facebook för företag