Nakna juicer för framtiden

Text & Foto: Thomas Helsing
Posted 2018-07-04 in Leva & Bo, Mat & Dryck, Näringsliv

Okej, lite barnsligt kanske men någonstans känner jag att frågan om hur naket det egentligen är på Naked Juicebar behöver ställas.

 

Bara så att vi får den ur vägen.

– Det är nakna och ärliga råvaror, men inga nakna människor, säger Frida Norman och skrattar.

Jag misstänker att det inte är första gången folk undrar. Men under samtalets gång börjar jag förstå tanken bakom namnet. Allt som sker bakom disken sker öppet. Frida och Micke plockar fram ingredienser – frukter, bär, grönsaker och kryddor – och kör i mixern och man missar inte ett steg som åskådare. Transparens kallas det för i företagsvärlden men ”Transparent juicebar” som namn har förstås inte samma lockelse.

 

Naked juicebar är dock mer än bara ett ställe som säljer färskpressad juice. Enligt Frida serverar de bättre alternativ till den traditionella snabbmaten. Tillsammans med Micke Norman och tre extra personal vid behov driver de juicebaren i Mariebergs galleria. Micke avslöjar att målet är att varje beställning ska serveras inom en viss tid så de håller ett högt tempo.

– Vi producerar allt på beställning i ett grab’n’go-koncept. Därför har vi exempelvis inget porslin, allt ska vara anpassat ”to go”, berättar Frida.

 

Förutom juicerna erbjuder man även smoothies, shots, soppor, sallad, wraps och quesadillas. Till soppan serveras en breadroll.

– Så att man får en lång mättnad, påpekar Frida.

Naked juicebar har funnits som kedja i 11 år och de senaste 2 åren i Örebro. Grundarna kommer från Australien och Sverige och de träffades ”down under”. På morgnarna behövde de något snabbt och energigivande innan de kastade sig ut på sina surfbrädor så de började experimentera med olika juicer. Resten är som man säger historia.

Jag får prova en ”Fresh & Fruity”. En juice gjord på äpple, ananas, jordgubb och färsk mynta och jag förstår varför den är en storsäljare. Smakmässigt är den någonstans halvvägs till en mojito och det är förstås myntan som bidrar till det smakminnet.

Jag får en ”Beet it” fylld med äpple, morot, rödbeta (därav namnet, duh), citron, ingefära och vetegräs. Det sistnämnda är lite speciellt i smaken och får mig att tänka på hav. ”Beet it” är en lite mer exklusiv juice som man kallar ”Premium blend”. I Örebro är man lite i unika i att sälja mycket av dessa. Örebroarna har uppenbarligen höga krav.

Vi fortsätter samtalet och kommer in på att prata om kunderna. Naked Juicebar levererar regelbundet färskpressat till barer runt om i stan. Företag, mässor och idrottsevenemang är andra kunder. Bland privatpersoner är målgruppen bred. Vid ett av borden sitter en mamma med sina barn och har precis fått sin beställning av smoothies.

– Vi har mycket barnfamiljer som kommer hit. Annars är det personer som är medvetna om vad de stoppar i sig, säger Frida.

Hon berättar vidare att Clas Ohlson brukar få konkurrens som ”gubbdagis” kring jul. Kvinnorna brukar placera sina män vid en juice eller smoothie och sedan gå och shoppa. Det låter rätt trivsamt. Och trivsamt är just vad det är trots att Naked juicebar är placerat mitt ute på den öppna restaurangytan inne på Mariebergs köpcentrum. Både Frida och Micke pratar, hälsar på stammisar och blandar juicer. Jag tänker att det krävs en hel del speciell talang för att få människor att slappna av på en så stressad plats som har en sådan puls. Och kanske beror det en del även på juicerna. Och de som inte hinner stanna får i alla fall med sig den där vitamin- och energiboosten som tar dem igenom de närmaste timmarna.

 

Vad ser ni för trender om vi blickar framåt lite, är hälsosam snabbmat här för att stanna?

– Absolut, det kommer bli mer av det hälsosamma tänket, juicerna kommer fortsätta att vara populära. En smoothie efter träning så behöver man bara tillsätta protein.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.