Jag tror jag vet är Örebro läns museums basutställning som visas från 18 juni och tillsvidare. Här kan du se deras föremålssamlingar som du aldrig sett dem förut.
Vad kan en madonnaskulptur från 1200-talet berätta för oss? Och vad har den att göra med livet för dagens unga kvinnor? Varför målades förhärligande tavlor av krigiska hjältar då, när vi idag förfasas över unga män som reser för att slåss med IS? Örebro läns museum har i sin nya utställning tagit fram föremål som är häpnadsväckande, vackra, stora, små, fula och alldeles unika. Gemensamt är att de bär sina hemligheter och berättelser genom århundraden fram till oss idag, och att de samtidigt kanske kan säga något om vår egen tid.
Utställningen består av fyra huvudteman: ”Bara för mitt eget bästa”, ”Brinner för min sak”, ”Vad vet jag” och ”Hör jag hit”. Bara för mitt eget bästa tar avstamp i populärkulturen som började ta sig form i början av 50-talet. Jeansen gjorde sitt intåg och mockavästen berättar om när det för första gången i västerländskt mode och ungdomskultur blev okej att luckra upp gränserna mellan manligt och kvinnligt. Här ser vi bland annat Albert Amelins oljemålning Raggare från 1967.
I avdelningen Brinner för min sak ser vi fotografier av dokumentärfotografen Eddy van Wessel som är bosatt i Bergslagen och som inriktat sig på att skildra konflikthärdar runt om i världen. I den här avdelningen av utställningen kretsar temat även kring religion och vi får både en inblick på de människor som vallfärdade till Kräcklinge kyrka för att de trodde att krucifixet där botade sjukdom och Jägarbacken, gravfältet från vikingatiden i Karlslund. Detta tema fortsätter till viss del i Vad vet jag som jämför religion och vetenskap. Hur vi förklarar världen har varierat mellan olika tider och på olika platser. På medeltiden ansåg man exempelvis att all vetenskap redan fanns. Gud hade alla svar. Det som inte människan kunde få svar på behövde man inte heller veta.
Den fjärde delen av utställningen har man valt att kalla Hör jag hit. Sverige är ett av de länder i världen där den sociala sammanhållningen är som allra högst. Avstånden och konflikterna mellan grupperna upplevs som små och det är okej att vara olika. Här tas vi med på en resa från det rasbiologiska Uppsala universitet som i slutet av 1800-talet sysslade med kartläggning av romer och zigenare till forna tiders fattigstugor.
Utställningen på Örebro läns museum visas från 18 juni och tills vidare.