Förändringens vindar blåser kring hamburgerkedjan McDonald’s. För tillfället testar man både gourmetburgare och bordsbokning och det ville vi förstås undersöka närmare.
Välkände profilen Magnus Pojen är vd för Örebros McDonald’srestauranger. När jag anländer till restaurangen i Västhaga går han och snyggar till på bänkarna på uteserveringen. Trots den kyliga luften är det några matgäster som slagit sig ned vid borden och njuter av vårsolen. Jag beställer den nya gourmetburgaren Jureskog New York och vi slår oss ned i ett hörn. Vi kommer direkt in på att prata om hamburgertrenden som sveper över landet.
– På McDonald’s har vi serverat hamburgare hur länge som helst och det har i vissa kretsar alltid ansetts lite fult. Det har svängt de senaste åren. Plötsligt är det poppis, säger Magnus och ler.
Vi börjar räkna på alla de hamburgerrestauranger som finns i Örebro och tappar snart räkningen.
– Idag har ju nästan alla restauranger en hamburgare på menyn. Dessutom har det även blivit en trend att äta ute. Titta bara på Saluhallen som hade problem i början, går man dit nu är det fullt med folk, säger Magnus Pojen.
McDonald’s Sverige är först i världen med att prova bordsbokning. Man har redan kört en testperiod och i samband med den nya kampanjen med Gourmetburgare kör man en till.
– Vi provar oss fram och utvärderar efter varje period. Andra länder har provat bordsservering, bland annat Frankrike.
I Örebro är det restaurangerna i Marieberg, Västhaga och på Södermalmsplan som gäller. Tiderna för bordsbokningen är utvalda och fylls enligt Magnus Pojen fort.
– Det är ju så att får du reda på att det finns något nytt så provar du det. Alla vill prova något nytt, säger han.
Sedan börjar Magnus beskriva ett framtida koncept där en familj går på bio en kväll. Efteråt är de hungriga och plockar upp telefonen och går in i McDonald’s app. Där hittar de närmaste restaurang och hittar ett bord ledigt som de bokar med ett knapptryck.
– Sedan promenerar de till restaurangen där ett bord väntar med deras namn på en lapp. Och självklart har de redan beställt i appen när de bokade bordet så de slipper onödig väntetid.
Magnus fortsätter att berätta om restauranger med en bildskärm vid varje bord där man beställer. I branschen kallas de för kiosker. Men även om restaurangbranschen går mot mer automatik är han övertygad om att det alltid kommer finnas en manuell kassa kvar. Åtminstone under överskådlig framtid.
– Du kommer alltid ha gäster som inte har kort och som vill betala med kontanter. Problemet idag är att kontanthanteringen är kostsam.
Vi återvänder i samtalet till Gourmetburgaren. Magnus Pojen tycker själv att Jureskog New York både är god och rejäl.
– Visst, den kostar 93 kronor men du blir mätt på den. Smakar man på de här Gourmetburgarna nu så är de ett lyft. Det är helt nya smaker. En ny steklök som ger en helt annan smak än vad vi haft tidigare.
Visar det sig att någon av Gourmetburgarna blir riktigt populär är McDonald’s inte främmande för att göra den till en permanent del av menyn. Det hände senast med Big Tasty som började som en ren kampanj men fick en allt större efterfrågan. Dock finns det en begränsning på hur många olika ingredienser man kan ha i ett McDonald’skök.
– Det är mycket nya smaker och ingredienser i de här så kapacitetsmässigt kan vi inte göra vad som helst.
Jag tar den sista tuggan och konstaterar att Magnus Pojen hade rätt om att den är mättande. Med tryffelmajonnäsens smak färsk i minnet tar jag med mig min kaffe och vandrar ut i solskenet. Det sitter fortfarande några tappra själar på uteserveringen och njuter av solen. Och visst ser det ut som att ett par av dem har en Jureskog New York framför sig. Om Jureskogs hamburgare är här för att stanna återstår alltså att se, men helt klart är att det här inte är sista gången vi ser Gourmetburgare på McDonald’s.
Jureskogs gourmetburgare på Donken
Det var väl bara en tidsfråga innan klassiska Donken skulle haka på trenden, men faktum är att de testat Gourmetburgare förut. Förra året kunde man till exempel äta Clubhouseburgarna. Den här gången har de dock tagit en professionell kock till hjälp vilket innebär smaker och ingredienser som aldrig varit i närheten av McDonald’sköken tidigare.
Johan Jureskog har vunnit både VM och OS med Svenska kocklandslaget och driver idag restaurangerna Rolfs Kök och AG i Stockholm. Dessutom har han vunnit Gastronomiska akademins guldmedalj.
– Det har varit en rolig utmaning att skapa gourmetburgare för Sveriges största restaurangkedja. Jag har gått från att jobba med två restauranger till över 200 restauranger. Både jag och McDonald’s har en genuin kärlek till hamburgare – allt från att noggrant välja råvaror till hur den byggs och hur den smakar. Tillsammans har vi testat oss fram till tre fantastiska burgare med olika smaker, säger Johan Jureskog.
Jureskog New York
När Totally Örebro besöker McDonald’s i Västhaga är det Jureskog New York som serveras. Det är en generös burgare med klar mättnadskänsla. Den vanliga gula löken är ersatt med grillad steklök vilket ger en lenare smak som går väl ihop med burgarens höjdpunkt – majonnäsen med tryffelsmak. Det hela kompletteras med trevlig cheddarost och picklad gurka för att bryta av de lena smakerna. Slutsatsen blir en stabil burgare som mättar väl. Kanske kan den framstå som lite tråkig men den är helt klart på en högre nivå än McDonald’s traditionella burgare. Den lovar gott för de kommande Jureskog-burgarna.
Jureskog Texas
Serveras: 3 maj-23 maj
Beskrivning: BBQ-burgare med picklad rödlök, rökt Goudaost, isbergssallad, bacon, majonnäs och barbequesås.
Våra förväntningar: Helheten med BBQ-smaken som möter den picklade rödlöken kan bli en fullträff.
Jureskog Signature
Serveras: 24 maj-13 juni
Beskrivning: Burgare med tomat, gul lök, bacon, Svarta Sara-ost, Jureskogs ketchup och dijonsenapsmajonnäs.
Våra förväntningar: Dijonsenapsmajonnäsen kan bli fisk eller fågel. Mest nyfikna är vi dock på hur väl Svarta Sara-osten står sig mot den klassiska cheddarosten.