Så mycket som 269 miljarder kronor omsätter turistandet i Sverige varje år. Sedan 2010 har det varit en 50-procentig ökning av omsättningen och fram till 2025 planerar man att fördubbla den. För Örebros del ser framtiden riktigt bra ut. Det är den region i Sverige där antalet gästnätter på hotell ökar mest i hela landet.
Under Superpromotionmorgon på Club 700, den 1 april, talade först Magnus Nilsson, numera ordförande för Svensk Turism, om hur det ser ut nationellt för turist- och besöksnäringen i Sverige. Efter ordinarie programpunkter tog turiststrateg Björn Fransson över scenen för att berätta hur det ser ut regionalt och vilka satsningar Visit Örebro kommer att göra.
Att vi reser som aldrig förr är ett ganska välkänt fenomen, men frågan är hur många som vet att det inom bara några år kommer att vara närmare 50 miljoner indier som reser utomlands. Och det är bara början. Det råder knappast några tvivel om att besöksnäringen har en viktig roll som basnäring för Sverige. Det gäller bara att locka hit de presumtiva turisterna, men hur gör man det?
Här följer fyra strategiskt viktiga mål:
- Attrahera så många utländska besökare som möjligt inom de prioriterade målgrupperna.
- Utveckla fler exportmogna destinationer.
- Stöd redan exportmogna destinationer så att de kan öka sina volymer.
- Få fler svenskar att resa och nyttja besöksnäringens tjänster i Sverige.
För Örebros del ser det ljust ut. Under 2015 blev det 662 980 gästnätter, vilket är en ökning med 16,1 procent från 2014 och den största i hela Sverige. Nu arbetar man för att få fler turister från Tyskland, Holland och Belgien att besöka regionen. Fokus finns även på Norge, Kina och Storbritannien.
Redan idag turistar det en betydande del norrmän i Örebro och då främst på Gustavsviks camping. Men det finns så mycket mer att besöka och uppleva. Björn Fransson nämnde platser som natursköna Tiveden, Bergslagen och alla outdoorupplevelser som finns runt Karlskoga, Degerfors och Örebro. Det finns bland annat otaliga cykelleder som kan kombineras med geocatching genom så kallade geotours.
Men vad förknippar turisterna Örebro med främst? Svampen är en av sakerna, men det är slottet som kommer på första plats. Visit Örebro kommer att göra en satsning de kallar Örebro slott 2.0. Första steget blir att göra en permanent flytt av Turistbyrån, från Olof Palmes torg till slottstornet närmast bron från Engelbrektsgatan. Invigningen sker den 2 juni och därefter kommer den att finnas där året om. Dessutom kommer de guidade visningarna, särskilt spökvandringarna, att utökas.
– Slottet har inte så många besökare. Det ekar ganska tomt och det vill vi ändra på genom den här satsningen, säger Björn Fransson.