Laget.se på väg ut i Europa


Posted 2016-03-14 in Leva & Bo, Näringsliv

Året är 2004. På Tullängsskolan går Johan Berglund och Mikael Blix det sista året på Natur och teknik med inriktning systemvetenskap. Idrott och datorer är deras grej. De jobbar stenhårt på att utveckla en produkt och driva sitt företag laget.se. I dag marknadsledande i Sverige och på väg ut i Europa.

 

Sportion Media Group AB alias laget.se har ett kontor med hög wowfaktor. IT-företaget finns i en våning i en klassiskt skön huskropp på Stortorget.

Johan Berglund tar emot leende och avspänd. Han är nyss hemkommen från en tre veckors resa i Indien tillsammans med sambon Caisa. Den första längre ledigheten sedan företaget startades. Hans iakttagelser från och reflexioner kring det stora landet är värd sitt eget kapitel. Mer modernt än han väntat sig. Han är förvånad över hur lätt det är att resa i Indien och över kunskaperna om Sverige. Och imponerad av hjälpsamheten. Smartphonen är en bra tjänsteande för bokningar av hotell och taxitjänsten Uber. Självklart har han också tittat på hur föreningsverksamhet inom idrotten är organiserad där. Det är cricket som gäller men även mycket gatufotboll. Han vill få fler att resa till Indien.

– Du kan lägga kläderna här. Skorna också om du vill.

Ett rad generösa fönster längs ytterväggen släpper in januarimorgonens glasklara vinterljus. På andra sidan Stortorgen möter blicken Rådhusets nygotiska fasad från 1800-talets mitt. Stadens politiska centrum.

Johan tar mig med på husesyn. En arbetsplats med ljus och luft. Där våningens gedigna borgerliga formspråk möter en cool stilblandning med idrottsprofil. En del av ett fotbollsmål signalerar ett konferensrum. En basketkorg på väggen väntar på en dunk. Ett pingisbord skymtar i ett rum. Ett klassiskt bordshockeyspel, totalt odigitalt, inbjuder till snabba ryck i spakarna.
I ett rum möts på ett okonventionellt sätt en fondtapet med ett motiv från amerikansk fotboll och en liten sittgrupp i rokoko. Jag känner mig snabbt hemmastadd. Det känns naturligt att gå i strumplästen.

– Jag har jobbat på Max ett tag när jag var yngre. Men i övrigt har vare sig jag eller Micke erfarenheter av någon annan arbetsplats.

De har därför kunnat utforma arbetsmiljön precis som de velat ha den. Förutsättningslöst och utan något erfarenhetsbagage.

– Men det är viktigt att den är ergonomisk riktig eftersom vi sitter så länge framför datorerna. Då kan det vara skönt att gå in till pingisbordet och koppla av och röra lite på sig eller ta en tur på kickbiken.

Ett nyckelord i laget.se är prestigelöshet.

– Det yttrar sig på olika sätt i min direkta vardag. Vi jobbar väldigt tight med varandra. Vad som än händer hjälps vi åt för att lösa situationen och fokuserar mycket på erfarenhetsutbyte. Det är extremt viktigt att våga visa sina svagheter och kunna be om hjälp.

En entreprenör räknar inte arbetstimmar men det gäller att få balans i livet. Han har reflekterat också över livsbalansen. Om än inte tillräckligt, menar han. Det är lätt att köra på. Det gäller att vara lyhörd och lyssna både på sitt inre och andra.

– Så länge man känner ett sug att gå till arbetet varje morgon är det ingen fara. Jag tror att det har varit nyttigt att vi har varit två redan från början. Vi har kunnat hjälpa och hålla koll på varandra för att bibehålla balansen och glädjen i det vi gör.
Laget.se har inga krav på akademisk utbildning hos sina medarbetare.

– Nej, verkligen inte. Det är vad man brinner för som är viktigt. Väldigt sällan kollar vi på cv. Vi letar efter personer som delar våra värderingar och som vill vara med på vår resa. Det viktigaste är hur man är som person och att man vill framåt. Och hur vi ska kunna matcha med utmaningar.

Nu är det ny häftig utmaning som gäller. Steget ut på den tyska marknaden. Nu har företaget tjugotvå anställda och sedan i höstas två anställda i Tyskland.

Laget.se föddes för tolv år sedan. Johan Berglunds och Micke Blix entreprenörsresa är specifik. Men visar också på ett väldigt klart sätt på företagandets förutsättningar och dynamik.

– Vi valde nog det svåraste området vi kunde när vi startade 2004. Föreningslivet hade ingen IT-vana. Det är en enorm resa föreningarna gjort. Det har krävts mycket utbildning för att få dem att förstå vad ett system som vårt kan användas till och hur det funkar.

Tyskland ligger inte lika långt tillbaka som Sverige för tio år sedan. Men tyskarna är ändå inte vana vid liknande system. Så det kommer att gå åt mycket utbildning för att de ska se möjligheterna.

Det finns tre avgörande grundkomponenter i deras entreprenörsprofil. Gymnasietiden på Tullängsskolans Natur och teknik med inriktning på systemvetenskap. Kunskapsbiten om man så vill.

– Där fick jag den första kontakten med programmering och den tekniska delen. Jag höll på jättemycket med datorer när jag var liten och spelade spel. Men jag blev fast först när jag insåg magin i att kunna skapa någonting andra kan ta del av.

Och så det gemensamma intresset för lagidrott: hockey, fotboll och innebandy. Johan är uppvuxen i Hovsta.

– På den tiden spelade alla innebandy i Hovsta IF. Fokus låg på gemenskap. En uppväxtmiljö som kombinerade idrott och datorer. Två grejer som vi verkligen fortfarande brinner för.

Slutligen själva katalysatorn.

– Ung Företagsamhet var själva förutsättningen för att vi skulle komma att göra någonting. Det var det sista året på gymnasiet som vi skulle driva UF-företaget laget.se.

Ett genialt namn i sin enkelhet. Förnämligt nog hade ägarna till se-domänen precis släppt domännamnet fritt så att de kunde ta vilket namn de ville.

Johan har inga entreprenörer i släkten. Micke däremot har lite mer av det i sin bakgrund. Men nu känns det självklart för Johan att kalla sig entreprenör.

Laget_2De började med innebandysidorna. En prototyp för att få ut information och ersätta lappen i ryggsäcken och ringkedjorna. Laget.se jobbar fortfarande runt den kärnan.

– Vi lade mycket tid på att utveckla hemsidan. Själv huvudspåret. Sedan var det mycket tävlandet runt bästa affärsplan och så vidare. Rent försäljningsmässigt gick det dåligt för oss under själva UF-företagsperioden. Tävlingarna gick däremot bra. Där fick vi väldigt mycket hjälp av Startcentrum.

Produkten eller verktyget har tre delar. Först den interna kommunikationen spelare, ledare, föräldrar och styrelse. Så den externa delen, hemsidesdelen, som i början var mest i fokus.

– Om man till exempel har en son som flyttat till en stad och vill börja spela där. Då kan man söka rätt på lag som han kan kontakta.

Den tredje delen utgörs av den tunga biten medlemsadministration och närvarohantering som är unik för Sverige. Verktyget är egentligen otroligt användbart så fort det rör sig om att ta ett totalgrepp om kommunikationen och administrationen i föreningar eller andra grupper. Frågan om ett laget.se för skolklasser dök genast upp.

– Den diskussionen har vi fört hur ofta som helst under vår expansion. För oss har det blivit alltmer tydligt och viktigt att hålla fokus. Vi hjälper föreningar med lagverksamhet. Det som gäller expansionen är spikat. Men det är öppet för andra att använda oss. Vi stänger inte dörren för andra så länge vi har koll.

Det gäller att att hitta nyttan för föreningarna i den dagliga verksamheten.

– Om man vill lägga in en träning eller lägga ut en anmälan som ett event, då frågar man kanske också: Har du bil? Hur många platser?

Allt blir på så sätt direkt kopplat till idrotten. Man kan inte nischa sig på det sättet åt olika håll. I grunden en idrottsklubbsidé för både bredd- och elitklubbar. Förädlad till en affärsidé som möter ett behov som finns överallt.

– Det har vi verkligen märkt nu när vi gått ut i Europa och kollat. De stora fördelarna med Tyskland är att föreningslivet där är rätt likt den svenska strukturen med förbund och ett centralstyrt seriesystem.

Produkten är översatt till tyska och lanseras under namnet Teamlr.

Laget.se har gjort en annorlunda ekonomisk resa jämfört med många som startar i dag. Precis i början tjänade Johan och Micke inga pengar på laget.se. De arbetade med konsultuppdrag för att dra in pengar för att överleva. Kontoret fanns varannan vecka i respektive föräldrahem. De tröttnade till slut och hyrde ett billigt kontor inne i Örebro.

– Vi har inte tagit ett enda lån utan helt finansierat oss själva. Så har det liksom fortsatt. Vi jobbade extremt mycket med produktutveckling.

Efter att ha byggt upp ett bra kapital anställde de sin första säljare. Ett jättestort steg i deras ögon. När säljare nummer ett jobbat ett tag tog de in nästa person…

– Sedan har vi fortsatt att växa sakta men säkert. 0rganiskt kan man säga.

De sökte starta-eget-bidrag när de skulle dra igång men var för unga. Åldersgränsen var 20 år.

– Sedan när vi fyllt tjugo hade vi drivit företaget längre än ett år. Så det blev inget bidrag. Han garvar gott.

Det är annonsförsäljning som står för intäkterna. Föreningslivet har generellt lite pengar och laget.se vill helst att de går till att utveckla själva idrotten.

– Vi vill addera värde till dem som använder oss. Vi är bra på att rikta reklam. Om ett företag ska lansera en hockeyklubba kan vi rikta reklamen till alla hockeyklubbar. Det gäller att göra det på ett bra sätt så att mottagarna också ser ett värde i det.

IT-branschen är extremt beroende av teknisk samtidsspaning och lyhördhet för förändringar på marknaden.

– Just nu är trenden att applikationer flyttas från desktop till mobilen. Varje vecka ser man att mobiltrafiken ökar. Vi brukar skämta om ”fridge first” för att inte låsa oss så mycket i tänket var information ska presenteras.

Johan ser väldigt ljust på framtiden.

– Det är extremt spännande med Tyskland. Vi vill hitta kärnan i det vi gör där. Vi har utvecklat produkten under lång tid i Sverige och adderat värde efter svenska förhållanden. Nu går vi tillbaka och ser om kärnan håller i Tyskland. Det ska bli lätt att förstå vad produkten kan användas till när vi lär oss mer i Tyskland. Då får vi ytterligare erfarenheter att lägga in i den universella formen. Sen ska vi kunna rulla ut den i en än större utsträckning geografiskt.

Varför inte ända till Indien.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.