Den pågående digitaliseringen vänder upp och ned på den värld som företagen tidigare har varit vana vid. Allt från utvecklingsprocesser till organisation och ledarskap är i ständig förändring. Det ställs nya krav, arbetssätten ser annorlunda ut och tempot är högre.
Designbyrån Doberman har valt att göra nya saker på nya sätt.
– Många har idéer om hur man kan göra sin organisation bättre, men man måste göra något av idéerna också, annars betyder de ingenting. För oss är det viktigt att ha en innovationskultur inom företaget och om inte ledarna anammar innovationskulturen kan inte heller våra medarbetare göra det, säger Dobermans vd, Klara Adolphson.
Sverige har väldigt många starka företag och varumärken och ligger dessutom i topp när olika länders innovationsförmåga rankas. Klara Adolphson menar att platta strukturer kan vara en anledning till det.
– Platta strukturer skapar öppenhet och tillit och de två grejerna är också huvudingredienserna i det vi kallar innovation, säger hon.
Men för att lyckas nå framgång i dagens digitaliserade samhälle måste man arbeta på ett annorlunda sätt jämfört med tidigare. Saker och ting utvecklas inte linjärt, från punkt a till punkt b, längre. Istället råder det ett slags kaos där utvecklingsprocessen inte har några tydliga start- och slutpunkter.
– Vi måste omfamna kaoset, för det går inte att hålla tillbaka det. Gör man stora språng i utvecklingen, som digitaliseringen möjliggör, får vi ett prototypsamhälle. Det innebär ett kaos där saker och ting utvecklas lite huller om buller, säger Klara.
För att kunna omfamna kaoset menar hon att man ska tänka cupcakes istället för att tårta. Man ska våga lansera något bit för bit, även om det är inte är helt färdigt.
– Då kan man göra små förändringar under processens gång, för att till slut hamna där man vill. Bakar man en hel tårta som ingen gillar måste man slänga den och lägga precis lika mycket arbete på nästa tårta, som man inte heller vet om någon gillar. Bakar man istället tio cupcakes med olika smaker kan man, med mindre arbete, ta reda på vilken som är populärast och sedan satsa på den, förklarar Klara.
En annan sak som ledarna på Doberman vurmar för är att man ska ta leken på allvar. Faktum är att lek har visat sig ha en avgörande betydelse för hur bra man löser olika uppgifter i krävande situationer.
– Lek skapar öppenhet och tillit, vilket bidrar till att vi klarar av att lösa svårare uppgifter. Leken utvecklar också en empatisk förmåga och är ett bra sätt att få fler personer att bli involverade. På Doberman har vi under flera år byggt vår budget i lego. Alla medarbetare deltog och bidrog med sin kompetens i något som de tidigare tyckte var ganska trist. Nu har vi tröttnat på legot och kommer att bygga budgeten i Minecraft istället, berättar Klara Adolphson.
Klara Adolphsons tips för att bli en innovationsledare:
- Tänk att du är Madonna. Hon är känd för att hela tiden förnya sig.
- Våga säga: ”Jag vet inte.” Våga vara trygg i ditt ledarskap.
- Ta hjälp av yngre generationers kompetens.
- Led jämställt. Alla medarbetare är inte likadana.
- Skapa oväntade möten.