Ny mobiloperatör satsar på flexibla abonnemang


Posted 2015-12-13 in Näringsliv

I början av december rullade mobiloperatören Mobile Beat igång försäljningen av flexibla mobilabonnemang under namnet My Beat. Hög surfhastighet, lågt pris och ingen bindningstid är en viktig del av affärsidén.

 

Fredrik Horn-Berlin, som är vd för Mobile Beat, är född i Uppsala, men har de senaste 15 åren bott och arbetat i Norge. När han i år flyttade tillbaka till Sverige föll valet på Örebro.

– Örebro andas framåtanda och tillväxt, det märks av överallt. Dessutom är det nära till både Stockholm och Oslo, som jag besöker ganska ofta. Vi har en sommarstuga i Kopparberg också, så det ligger helt perfekt, säger han.

När Fredrik arbetade i Norge kom han i kontakt med Tore Kristoffersen, som då var vd för den norska mobiloperatören Hello. Tore har stor erfarenhet av telekombranschen och var även med och startade NetCom, som senare köptes upp av Telia.

– Vi såg en marknad där mobiloperatörerna erbjöd abonnemangspaket med långa bindningstider och liten datamängd. Paketen är dåligt anpassade efter kundernas behov.

Fredrik berättar att en svensk i genomsnitt ringer 150 minuter och skickar 90 sms per månad. Många ungdomar ringer dock betydligt mindre än så och använder istället en större mängd data än vad som ingår i abonnemanget.

För att råda bot på problemet startade Fredrik och Tore Mobile Beat. Företaget startades i januari 2015 och i början av december drog de igång försäljningen av produkten, som alltså går under namnet My Beat.

Men att starta ett nytt företag med huvudkontor i en stad där man tidigare inte varit verksam innebär att man stöter på en del utmaningar. Att då vara medlem i ett affärsnätverk kan ge en hel del hjälp på vägen.

– Vi gick med som medlemmar i BusinessMatch och det har varit till väldigt stor hjälp. Jag har lärt känna personer och företag jag annars inte skulle ha kommit i kontakt med. Flera av dem har bidragit med hjälp och tips som har utvecklat våra affärsmöjligheter. Jag har varit med i liknande affärsnätverk i andra städer, men de har många gånger varit mindre sociala och haft ett större fokus på sälj. Här håller man en hög nivå, men på ett avslappnat sätt, säger Fredrik.

Mobile Beats fokus ligger till en början på paket för privatpersoner, men till våren planerar de även att lansera paket som passar mindre företag.

– Kostnaderna springer lätt iväg när man varje månad måste fylla på med extra datamängd, samtidigt som man betalar för en massa minuter och sms som aldrig används. Med My Beat erbjuder vi flexibla paket utan bindningstid, där kunderna enkelt kan ändra vad som ska ingå baserat på deras egna behov. Vi använder Telenors nät, vilket ger väldigt bra och säker täckning, och gemensamt för alla paket är att kunderna får full hastighet genom 4G-nätet, avslutar Fredrik Horn-Berlin.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.