Det var nästan som att vara i stealth mode. Jag följde efter ett gäng killar som såg ut att gilla tv-spel, delade hiss med dem upp, och gick in till receptionen. Men där blev det stopp.
– Vart ska du, frågade receptionisten.
– Jag ska till Need For Speed-presseventet, svarade jag.
Sen fick jag vägbeskrivningen ”ta hissen tillbaka ned och gå in där du ser Need For Speed-pappfiguren” (jag hade gått förbi den) och så var det inte mer med det. Nej, det var inte riktigt som att vara i stealth mode, men nästan. Som Liam eller Noel Gallagher (googla det) en gång sa: ”If you want people to treat you like a rockstar, you have to behave like a rockstar”. Antar att jag inte såg ut som en rockstjärna.
Hursomhelst. Jag kom rätt till slut, till Need For Speed-presseventet (recension hittar ni här), och där träffade jag utflyttade örebroaren Christoffer Ring som har den fancy titeln Communications Manager på EA Nordic. Om ni känner igen Christoffers namn från Nollnitton så kan det bero på att han skrev om mat för tidningen en gång i tiden, och dessutom är/var med i bandet Alaska som vi gjorde en grej om i samma tidning back in 2013.
Electronic Arts har växt kraftigt i Norden de senaste åren. Bara i Stockholm har man 600 anställda och två kontor (som ska slås ihop till ett). Att vara Communications Manager betyder i korthet alltså att man har väldigt mycket att göra. Men jag tyckte ändå att det var en bra idé att ställa en massa frågor till Christoffer om vad som är i pipen för den skandinaviska delen av Electronic Arts framöver. Till exempel Star Wars Battlefront, som släpps 19 november och som hade nio och en halv miljoner betatestare. Nio och en halv miljoner!
EA har växt väldigt mycket i Sverige de senaste åren, vad kan du berätta om det?
– Det handlar dels om att våra studios jobbar med stora och prestigefulla projekt som Need for Speed, Star Wars Battlefront, Mirror’s Edge, Battlefield och Unravel. Därmed syns vi extra mycket. Spel som underhållningsform växer även så det knakar, vilket gör att våra (och andras) spel får mer plats i traditionella och sociala medier, vilket bidrar till att människor som vanligtvis inte exponeras för spel får upp ögonen för spelkultur.
Vad kan du berätta om Star Wars Battlefront, som släpptes 19 november?
– Det är ett drömprojekt för DICE, samtliga medlemmar i teamet är Star Wars-fans. För några veckor sedan hade vi en öppen betaperiod där fansen fick testa delar av spelet under en dryg vecka. Det lockade 9,5 miljoner spelare, vilket gör Star Wars-betan till den största betan i EA:s historia. För att översätta siffran till något mer konkret så spelades totalt 1,6 miljarder minuter, vilket i tid motsvarar att se originaltrilogin 4,2 miljoner gånger.
Vilka andra spel har EA Nordic i pipen just nu?
– DICE jobbar även med Mirror’s Edge som ser helt fantastiskt ut. Spelet utspelar sig i en futuristisk miljö där vi får följa och spela som hjältinnan Faith. EA kommer även att släppa det Umeåutvecklade – studion heter Coldwood Interactive – spelet Unravel i framtiden. Vi har inte satt något släppdatum ännu men har presenterat ett antal trailers där vi visar upp spelet. Där får vi följa den lilla mysiga garnkaraktären Yarny i hans äventyr. Jag har testat spelet och blev helt trollbunden av de vackra nordiska miljöerna.
Hur är det att jobba på EA, får du spela tv-spel på arbetstid?
– Hehe, ja det är korrekt – fast vi väljer att kalla det produkttest. Jag älskar tv-spel och allt vad spelkultur innebär så det är klart att det är ett drömjobb för mig. Svenskutvecklade spel står högt i kurs så det är extra kul att ha Norden som arbetsplats.
Vad gör man som Communications Manager?
– I grund och botten handlar jobbet om att vara kontaktpunkten för press och partners i Norden. Man har även förmånen att resa runt en del och jobba med en blandad skara människor, vilket är superkul! Årets höjdpunkt är E3-mässan i Los Angeles och Gamescom i Köln.
Hur går det för Alaska nuförtiden?
– Vi ligger på is, kan man säga.
Fakta om den svenska spelindustrin
– Förra året spelade minst 700 miljoner människor ett spel producerat i Sverige. Det är var tionde person i världen.
– I år har svenska utvecklare bland annat arbetat med The Walking dead och Storm (Starbreeze), Pillars of Eternity (Paradox Entertainment), Mad Max och Just Cause 3 (Avalanche Studios), Star Wars Battlefront och Mirror’s Edge Catalyst (EA Dice), Need For Speed (Ghost), Unravel (Coldwood Interactive), The Division (Massive), Goat Simulator (Coffee Stain Studios), Angry Birds 2 (Rovio Sweden), Quizkampen (FEO Studios), Ruzzle Adventure (MAG Studios) och sen har vi så klart barnspecialiserade Toca Boca.
– Mobila plattformar står för 43% av försäljningen.
– Spelutvecklaren Mojang, som skapat världssuccén Minecraft, köptes förra året upp av Microsoft. Priset? 18 miljarder kronor.
– Den svenska spelindustrin har växt med i genomsnitt 39 procent om året sedan 2006 och omsatte 2014 hela 9 miljarder kronor. Under samma period ökade antalet anställda med 29 procent och beräknas nu till ungefär 3 585 anställda.
– 43 nya spelutvecklande bolag tillkom under 2014 och nu har Sverige 213 aktiva bolag i branschen.
– 2014 drog Candy Crush Saga in 25 miljoner kronor om dagen till skaparna King. Inte konstigt kanske att King har noterats på New York-börsen och värderas till omkring 4,35 miljarder dollar. I nuvarande penningvärde ungefär 40 miljarder kronor.
– Det är dock ingen speciellt jämställd bransch, bara 18 procent av de anställda är kvinnor. Antalet har dock närapå femdubblats de senaste fyra åren (enligt en ny rapport från organisationen Dataspelsbranschen).